söndag 26 juli 2015

Söndagspredikan 1

I dag klär jag mig i prästskrud, det finns så många vackra kläder. Se här bara
I Guds hus kan alla vistas. Tro eller icke tro, men söka känna friden är för alla.

I min kyrka är det högt till tak, och bredden från vägg till vägg är väl tilltagen.
Se möjligheterna ...
Det är allmänhetens dag idag, hur skulle jag annars få klä mig i prästskrud?
Kyrkorådet har länge diskuterat förslaget från den unga prästvigde som nyligen kom till församlingen. Sticka upp på det viset! Jänta till råga på allt ... men dotter av en biskop dock.

Men modernitetens faktum är att en kyrka behöver ju dela sin rikedom med fler ...

Jag går mycket sällan till/i kyrkan, men när bladet Växa från församlingen kom så .... så var det ett allmängiltigt val.

Om sanningen ska fram så har jag flera gånger tänkt och känt att om jag hade haft studiebegåvning nog, tålamod nog och sist men inte minst tro på den sköna Bibelns historia. Den och kyrkan är en livsfilosofi som jag kan ta till mig. Men tro?

Kyrkan som byggnad huserar tro hopp och kärlek är ju ett fenomen ... sakralt. Vilket vackert ord, lite upphöjd ton i sången, orgelns brus ....
Jag blir alltid andäktig.
gammal Fäbodpsalm från Dalarna tonar ut, jag reser mig och tar ett litet lyft i kjolen så jag inte faller pladask ...





Solen flödar in genom kyrkfönstret..










Så står jag där och ser utöver församlingen,  folket har kommit

"Hej alla ni som kommit hit idag", min röst hörs dånande och mikrofonen funkar alltså.
Del ett avklarat!
Lugnet sprider sig hos mig, jag tar inte upp min nerskrivna predikan ... improvisationen känns stark och jag ryser lite under prästskruden ...

"Hur har ni det idag"?

Ni ska få fem alternativ:
- Ni som är fullkomligt nöjda blir sittande.
- Ni som tycker det kunde varit bättre reser sig upp.
- Ni som känner er mitt emellan får resa er upp och sätta er hela tiden.
- Ni som har förslag på hur det kan bli bättre reser sig ur bänkarna och ställer sig med ansiktet vänt mot församlingen kring altarringen.
- Ni som tycker det här är nonsens får gå ut. Givetvis välkomna in igen!

Det blir liv och rörelse, och att se det så här från ovan är en fröjd.  Gud högre upp, så jag och  kyrkvärden som anar oråd tillsammans med församlingen.
Ord som engagemang, dynamik, ta tillfället i akt, passa på nu, ta ställning får fritt rum i Guds hus.
Förvirring är ett annat ord som är påtagligt.


"Ta er tid" förkunnar jag.

Så uppenbarar sig en lilja under himlens tak
Bilden är från Wikipedia
Ordets makt tystnar.
Endast ljudet av de som reser sig och sätter sig hörs.

Några sitter kvar, de som står upp är fler, ännu fler rör sig upp och ner.
Kring altarringen står tre personer varav två ser starka ut i sin tro och övertygelse.
En återstår tveksam och obehaglig till mods, efter en stund ger den sig ner för mittgången och lämnar kyrkan och ansluter till nonsenskategoriens anhängare.

" Låt oss vara stilla tillsammans";  mina armar slår ut i öppenhet och jag hoppas jag ser varm och omtänksam ut och har lite pondus ....

Den stilla stunden känns som en evighet; passande i evighetens hus.


"Tack kära ni för era svar",  jag gör samma gest med armarna igen och lägger till en gest med händerna som visar att det går bra ta plats i bänkarna.
De utgångna blir åter  ingångna.

"När vi  nu kommit till ro, i församlingens närvaro lyssnar vi tillsammans ....
till Cajsa Stina Åkerström och Åsa Jinder

Nästa söndag kommer fortsättningen.

© Tove Olberg


26 kommentarer:

  1. Tack för ett vackert inlägg.
    Har spelat Fäbodpsalmen, rogivande, kanske vad jag behövde nu.
    Sen grät jag en skvätt till Av längtan till dig, för den har så känsliga minnen. Den Pusselbit jag funnit finns inte mer på jorden. Förlåt.
    Söndagskram med många tankar ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gerd! Inte behöver du be om förlåtelse! Så vackert det är när du skriver din Pusselbit! Jag blir rörd! Och du får en stor kram i tröst och tack för en väldigt fin kommentar!

      Radera
  2. Det var ett annorlunda och spännande grepp i söndagsgudstjänsten Tove. Nu fick du lite fart på församlingen, inte många präster som får det :-) Högt i tak och brett mellan kyrkans väggar, det låter som min melodi det. Det märkliga med "tro" det är ju att de som säger sig "tro" snarare tycker sig "veta" . Och då är man väl inte längre troende? Eller? Tack för dina personliga gudsord denna allmänhetens söndag. Och tack för den fina musiken och titten in till Viby-butiken med så mycket fint! Jag har tänt vedspisen som alternativ till ljus denna söndag. Mer praktiskt när som regnet vräker ner men just som jag besöker din kyrka tittar solen fram här hemma! Ha en fin fortsatt söndag Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna! Dina tankar om tro och veta gav ytterligare perspektiv på inlägget! Gillar, så tanken bärs inom mig.
      Vedspisen ja ...så härligt se och höra sprakandet ... kropps-och själafrid tänker jag! Söndagen blev fin, grå och med hällande regn på kvällen. Tända ljustiden är nu här!

      Radera

  3. Har inte varit på en söndagsgudstjänst sedan jag gick i söndagsskolan. Fyyy med mig, men hade jag haft dig som predikant så hade jag nog varit där efter.... ☺

    Kramen ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har jag en besökare nästa söndag då ;) du stannar väl till kyrkkaffet, du får en plats bredvid prästen!
      kram

      Radera
  4. Jag skulle gärna gått till den kyrkan och sett hur folk for upp och ner i bänkarna medan andra bara var. In och ut med vissa församlingsmedlemmar! Det skulle vara en riktig happening! Du, ta patent på det! Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag läser din kommentar så brister jag ut i skratt för då ser jag också hur de far upp och ner i bänkarna. Vart söker en patent på det? Kanske ska jag samtala med prästen här? :-) som en början?
      Happeningkram!

      Radera
  5. Ja, nog kan jag tänka mig att det där fick folk att bli förvirrade, tappa fattningen eller helt enkelt bara glada och överraskade över att något nytt händer...


    Ha en fortsatt finfin söndag :)
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kan ju aldrig veta :-) Förundrades lite själv över det som skrevs faktisk !!!!

      Skön måndags kram!

      Radera
  6. Hahaha ... där fick du liv i församlingen :)
    Jag kan inte komma på att jag varit på en enda gudstjänst i mitt liv, om det inte haft med dop, bröllop eller konfirmation att göra. Endast andras konfirmationer ... själv är jag inte konfirmerad. Ville inte. Värnar i stället min alldeles egna tro ... ;)

    Men jag blir väldigt nyfiken, för jag förstår inte riktigt varför du har gjort denna predikan. Läste i flera gånger men förstod inte i alla fall ... hahaha

    Kramis

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lollo; du är för härlig du! Uppmärksam nyfiken och lite analytisk; varför jag skrev ... ja, det blev bara så ... och det blev bara så... tack för uppslag till blogginlägg min vän!
      Ha ha ...
      Stor kram, sätter pris på ditt läsande vet inte om jag sagt det förr? Nu så vet du!

      Radera
  7. Helt underbart Tove. Jag hade gärna varit en av besökarna där och jag kommer nästa söndag också.
    Vad gäller musiken så är jag väldigt förtjust i Fäbopsalm och "Av längtan till dig" har en särskiltd plats i mitt hjärta. Dina bilder är talande och inbjuder till vidare tankar. Nu får jag sovproblem i natt, men inte gör det något. Bara trevliga tankar.
    Jag såg i kväll på en repris av "Sommarandakt från Vinga" där prästen, tillika en trubadur lät Evert Taube var med på olika sätt. En annorlunda andakt och tänkvärd- .
    Kram i den sena kvällen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ditte, min goa vän, du läser allt ser bilder och kopplar ihop det och gör mig väldigt glad!
      Sommarandakten är ett ljust och vackert inslag!
      kram kl 08 måndag morgon!

      Radera
  8. Ja du, nu har även en ateist läst och begrundat.... hmm... under den gångna helgen hade jag inte stört många, blivit sittande, om analysen ska gälla mitt eget mående. Idag hade jag fått sätta mig och resa mig gång på gång... DÅ hade det skramlat runt mig... men nu var förstås predikan under söndagen och därmed så märktes jag inte så mycket, kanske inte alls... ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. ;) Det känns bra att du "bevistar" utifrån din synvinkel.
      Att märkas med skrammel eller inte är frågan :-) och som du skriver så är det varierande hur vi har det/mår!

      Radera
  9. Vilken rofylld psalm Präst Tove hade med i sin gudstjänst. Jag har alltid uppskattat en tänkvärd predikan eller en föreläsning i helt andra sammanhang. Det är en ynnest när orden får mig att tänka till och när jag lär mig något nytt. Sedan har jag alltid min egen "tolkning" av olika saker och kanske en naiv barnatro i andras ögon. Jag vill ha en röd tråd och absolut inte att någon ska ge mig dåligt samvete utan skäl under predikan. Då skrämmer man iväg åhörarna. Då får vi se vad som dyker upp nästa söndag. :) Bamsekram från Bosse Bloggvandrare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Till denna predikan behövdes rofylldhets möjligheter .. :-)
      Röd tråd i egen tolkning, naiv barnatro är enligt min mänskliga personliga uppfattning också även "som präst" en rättighet som gör oss till individer i mänskans rike, på jorden och upp mot himlens höjd men en Högre Makt större än vi själva - men Gud så mycket du låter mig skriva här då! En får tacke för bamsekramen som kändes jordnära och välbehövlig!! :)

      Radera
  10. med en Högre ... ska det ju vara inte men...

    SvaraRadera
  11. Vi alla borde ha en gudstjänst någon gång. Regelbundet. För att granska oss själva, om inte annat. Att blogga ligger kanske steget under, men vi är på bra väg. Att stå för vad man skriver. Och vad man vill skriva om...
    Att lyssna på och tycka till är en sak. Och att hålla i det hela och leda är en annan. Ha en fin vecka! Hälsningar från Åbo. A

    SvaraRadera
  12. Prästen i mig och medmänniskan jag jag begrundar denna kommentar som ryms i hjärtat och i förnuftet. Huvet på spiken självgranskning!
    Någon gång regelbundet .... jag förbereder nästa veckas predikan .... är jag en predikare?
    Åboisk hälsning tillbaks!

    SvaraRadera
  13. Du hade gjort succé i vår församling. Än är det väl inte för sent att blir präst, eller?
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror du det? :-) En öppen församling är fint!
      Det är sällan för sent, men i mitt fall är det det.
      kram

      Radera
    2. Vi skulle nog haft en fint samspel Ingrid!

      Radera
  14. Du hade gjort succé i vår församling. Än är det väl inte för sent att blir präst, eller?
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  15. Sällan är det egentligen för sent, men i det här fallet är det det.
    kram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor. ...