tisdag 24 november 2015

Toves Tisdag- Svansjön

Frisinnade Norran skriver idag;
Det kokar kring Jörns Vårdcentral - Hälsogemenskapen i Jörn AB.
Det är inte omsorg och behandling av vårdsökande som ger koket tydligen, utan "driftsfrågor". Turbulens i gemenskapen, samarbetssvårigheter.
"Det har varit orgier i svanhopp ur styrelserna" säger verksamhetschefen.

Pigga styrelseledamöter. Svansjön ligger alltså i Jörn.

I går stängde min telefon av sig efter laddning. Pinkod begärdes och jag knappade in den. Flera gånger - inget resultat.  Rätt pinkod.
Gick in i telebutiken, bad om hjälp. Först fick jag uppge telefonnummer, personnummer samt pinkoden. Jag lämnade även fram min legitimation, men den behövdes inte. Telefonmannen, som jag tidigare uppfattat som en ung jyppling - såg jag här om dagen och förstod att han var trebarnsfar - alla barnen sa pappa.
Han  knappade in  uppgifterna på sin pc, så min pinkod på min telefon, och vips så var det klart.
Så det kan gå. Jag har en del jypplingtendenser har jag märkt.

Förra veckans bild föreställde svartmossa på sten. Tack för era tolkningar!
(Här finns inlägget)

Dagens bild; 
Vad ser du? Tror du bilden är arrangerad? 

Dagens citat/ordspråk;
"Ingen kan få dig att känna dig underlägsen utan ditt eget samtycke"
Eleanor Roosevelt.

30 kommentarer:


  1. Varför kom inte du in då? Nästa gång kan du slå in puck-koden så kommer du in.....

    Kramen ♥

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tror du jag brydde hjärnan med varför jag inte kom in - hihi. Puck - kod och pinkod - hm :-) På displayen stod ange pinkod ...
      Pinkod kram från puck :-)

      Radera
  2. Verksamhetschefen använder verkligen ett målande språk. Min telefon lever också sitt eget liv och gillar inte alltid när jag blandar mig i det. Bilden är nog en koltrast som precis ska sätta sig nånstans efter att ha flugit genom en lövhög. Ha det gott.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gör verksamhetschefen! Skön gissning, tack för den!

      Radera
  3. Ja, livet känns just nu mest som administrativt trassel. Skönt ändå att träffa folk som kan ordna upp saker och ting. Bilden föreställer en upptuggad fladdermus, är inte arrangerad.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tar en del energi när det är trassel. Den gissningen är noterad Annukka! :-)

      Radera
  4. Det där med telefonen är ett sätt att testa tålamodet och det efterkommande språkbruket. Frugans telefon här hemma har liknande tendenser, och inte blir hon gladare efter att den trilskas. Gissar att bilden föreställer något som katten dragit in och fastnat under tassen. När den sedan försökt få loss det, så hamnade det på väggen. De du. :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Telefoner ja, tålamod ... och som sagt visst språkbruk kan medfölja.Din gissning ger mig ett gott skratt... De du :-)

      Radera
  5. Skönt med teknik när den fungerar och tidsödande när den hittar på konstiga saker.
    Gillar också bilden av gräsanden som flyr från de svanhoppande styrelseledamöterna. Stackars fågel, hoppas den klarade sig med blotta förskräckelsen.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den gissningen :-) den gissningen innehåller allt bloggaren kan önska sig!!
      Kram i svandammen

      Radera
  6. Har ingen aning om vad jag har för kod på mobilen. Bäst att ta reda på!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Suck, dessa mobiler som gör som dom vill!
    Det är någon som slänger iväg en torva, på bilden!
    PS! Jag tycker att du ska kolla min blogg! ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skön gissning!
      Din blogg får besök! :)
      kram

      Radera
  8. Mobiler är ack så nödvändiga, men de ska bara fungera. Så är det, men ibland INTE.
    Skönt att din kom i gång gen!
    Kanske kan vi tillsammans ta hand om denna "Svansjön." Jag tror det slkulle bli flera piruetter och hopp över hinder men ordning och reda.
    Vad gäller förra veckans bildgissning så var jag i närheten...
    Denna vecka blir det en större utmaning, men jag tror på en bit mossa på väg upp och oarrangerad.
    Stor kram finaste Tove.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi tar över tillsammans - och erbjuder Annukka en anställning också! :-) Du var nära förra veckan - wow för det!
      Skön gissning nu med - oarrangerad - ser du fått med dig o-bruket :-)
      Ofått kram tills du vän mottager den!

      Radera
  9. Telefoner!!! Ett nödvändig ont! Tänk så bra när dom var telefoner, nu går man och bär omkring på en pc snudd på... Men en sak har lärt mig: Jag vägrar bli slagen av döda ting ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den kommentarer satt fint Åke:-)

      Radera
  10. Tur att vi är klokare här på bloggen, för vi har inga turbulens i gemenskapen, eller samarbetssvårigheter !
    Ja, tove, det är inte klokt vad mycket siffor det måste knappa in, innan telefonen börjar fungera igen ! Väldigt ungdomlig telefonman, hahaha....!

    Ha det bra vännnen, varma kramar !

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha här funkar det det :-) Alla får göra som de vill och skriva vad de vill - ingen styrelse behövs :-)
      Ha det bästa kramen!

      Radera
  11. Angående Jörns Vårdcentral hänger jag inte med. Men tycker det var himla bra att du fick hjälp av trebarnspappan.Gott.

    SvaraRadera
  12. Styrelsen för Hälsogemenskapen AB i Jörn är inte överens om hur ska vårdcentralen fungera och det byts ständigt ut ledamöter ..." Svansjön" placerade jag där med tanke på uttalandet som verksamhetledaren gjorde .. svanhoppen.
    En sån trebarnspappa. :-)

    SvaraRadera
  13. 'orgier i svanhopp'... jag vet inte riktigt vad jag ser framför mig. :) :)
    Jag tittade in i ditt galleri. Vilka kraftfulla målningar du målar. Intresseskapande och fantasieggande och så gillar jag det färgglada. :)
    Kram! :)

    SvaraRadera
  14. :-) nej visst- själv såg jag svanar direkt i sjön.
    Tusen tack för ditt besök i galleriet och det gör mig glad!
    Kram

    SvaraRadera
  15. Bra det fixades sig!
    Trevlig och Glad fredag Tove.

    SvaraRadera
  16. Ja men visst!
    Glad fredag till dig ockå!
    Kram

    SvaraRadera
  17. 1 000 tack för titt-in hos mig. Å nu har jag hittat din blogg också:-)
    Det fär med mobiltelefoner är inte min styrka heller kan jag säga, men snygga jypplingar tackar man ju inte nej till, även eller trots att just han var trebarnsfar;-)

    Gissar att din bild föreställer en hög med blöta höstlöv som har hamnat på marken.

    SvaraRadera
  18. Härlig gissning - du är jordnära förstår jag :-) Tack för återtitt!

    SvaraRadera
  19. Skicka mig ett sms så jag får ditt tel.nr, tänkte om vi hinner få till en träff före jul.

    SvaraRadera

Vaskebrett, sprettrumpe og puppeholder

I dag blir det rent kroppsligt här ifrån residenset. Som norska i grunden roar jag mig med språket, dialekter och betydelse. Norkskans vas...