måndag 24 juli 2017

Gems weekly photochallenge - Mystisk

Sanna Susanna ´s ord&fotolek ger oss mystisk denna veckan. På denna sidan finner du också hela gänget som deltar.

Hjärnan, som med sin mystik i viss mån är hemlighetsfull och en smula underlig - ja, den är helt enkelt gåtfull. Fast det är den ju inte numera, så mycket forskning som det är gjort.
Den ser gråbrun ut på teckningar/bilder och ser ut som en trolsk labyrint med sina vindlingar.
En gång tänkte jag att den bilden kan på ett vis kan jämföras med tarmens väggar som formar vår avföring. Inuti är den färgrik, åtminstone på teckningar, hjärnan alltså.
Tarmen har ett visst rosa o rött skär med stänk av gult. Jag har sett det med egna ögon!
Att det är brunt det som kommer ut finner jag något ockult,  besynnerligt konstigt.
Suspekt innehåll kan en säga.
Nåja!
Bilden är inte identisk med tarmens innehåll; men hjärnan är inblandat :-)


27 kommentarer:

  1. Spännande tolkning! Det finns mycket som är gåtfullt här i livet och en del av våra inre organ hör absolut dit!

    SvaraRadera
  2. Jag läser och jag läser en gång till. Jag tänker och jag ser mystiken framför mig. En kombination.
    Bilden säger mig mycket.Och mystiken behåller den. Här har jag ett par "nöttter" att knäcka. Sambandet mellan hjärna och tarm är tämligen klockren och visst är den mystisk.
    Stor kram och många tankar från mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mystiska nötter här Ditte anar
      så hon spanar
      Hittar samband i rena toner
      som vissa zooner
      blir mystik
      inte något annat lik
      bara som det är
      med visst besvär
      måhända
      tanken vända
      Tack för kommentaren
      syster yster
      -i diktens mystik blev jag lyster :-)
      Stor kram!

      Radera
  3. Du har fått till en mystisk bild och visst finns det mycket att fundera över hjärnan och tarmen.

    SvaraRadera
  4. Din bild är så mystisk, att när jag läste och tittade här igår, så blev jag ordlös ;)
    Underbar tolkning!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppsan .. ordlös .. hm .. :-)
      Tack Gerd!
      Kram

      Radera
  5. På tal och hjärna och kroppen (nej snoppen) så skapade Gud dem båda blodfyllda. Men alla vet ju att män bara kan använda och bruka en sak i taget!
    Kram Karin

    SvaraRadera
  6. Spännande tankar och nog får jag hålla med om att det är mystiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Tack Helen! Mystisk är det ...

      Radera
  7. Cool interpretation. Thank you for hosting Gems. Have a wonderful week.

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Thank you Klara!
      Have a nice week :-)

      Radera
  8. Hahaha!!! Kan inte låta bli att faktiskt asgarva här:-)))) Du verkar vara lika konstig som jag - när du tänker alltså;-) För när jag tittar på bilden du lagt upp ser dina hjärna (och dina tarmar) ut som en fisk i limegrön, b´vilket råkar vara min favofärg. Så du förstår nog varför jag asgarvar eller hur!!!?

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Ja, det har jag anat att våra konstigheter i tankar har mycket gemensamt - härligt att du asgarvar :-) jag stämmer i :-)Skön kommentar tack så mycket!

      Radera
  9. Din jämförelse mellan hjärna och tarm är nog inte så tokig, för visst verkar det som en del människor tänker ut mycket skit, rent ut sagt....otäcka saker som våld och annat elände. Hjärnan är en fantastisk inrättning. Här frodas fantasi och galenskap (i positiv bemärkelse) blandat med förnuftiga tankar. Insidan är betydligt intressantare än utsidan. Kram

    SvaraRadera
  10. Du har en god poäng i det Gunnel! Insidan är betydligt intressantare än utsiden, så bra sagt!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Artig tolkning av tarmen og hjerna.
    Det ser nesten ut som eit rom på bildet.
    Herleg.
    Har du sett filmen Jakten på Nyresteinen ?
    der var spennande reise gjennom kroppen.

    SvaraRadera
  12. Det er et rom på bildet :-)
    Nei, jeg har ikke sett den filmen, noe å tenke på å se!

    SvaraRadera
  13. Spännande och mystiskt ... intressant tolkning som får mig att undra och förundras...
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) ... ja en kan undra :-)
      Kram

      Radera
  14. Kul bild, satt en stund och funderade och fantiserade över den.

    SvaraRadera
  15. Härlig bild som får en att börja fantisera om allt möjligt, tunnel slut och ansikte det är mystik att det kan bli så mycket ;)
    KRAM

    SvaraRadera

Nobel nåbel helg

Jag satt med filtvirken som jag fick lägga i från mig då intresset på skärmen fångade in mig. Det blev inte många varv kan jag säga. Nobel...