onsdag 12 juli 2017

Tillfälligt avbrott :-) I det här livet

Alla vet att vissa dagar är det goda livet mer närvarande. Dessa dagar bär en genom de dagar då det inte är lika gott.
Gott nog.
Har du tänkt på vad människor omkring dig har för betydelse i ditt liv? Och att du själv har betydelse för andra människor?
Självklart har du det!
Har du tänkt på vad till synes obetydliga händelser som en utsaga blir en insaga och en saga i sig?
Du vet det inte då det händer, men det ringlar sig in i medvetandet, stöts och blöts och förblir torrt, vått och kanske en stickande tagg som långsamt klingar av och plötsligt eller långsamt blir synlig och kännbar som något du funderat länge över faller på plats. Så får det betydelse i ditt inre och i hur du lever dina dagar.
Det kan fylla ditt hjärta av något fint, kanske skört starkt. Närmast sagan ligger sanningens verklighet, om vi tar in en verklighet i sagan så blir sanningen mindre viktig, men inte osann - ja, eller något åt det hållet.
Snart fyller min fria tid 2 år, och jag 63.
Vissa dagar är jag helt enkelt utan energier, mina utmattnings-syndromer lever sitt liv. Men jag vet att jag får en dag morgon eller nästa dag. Ibland kan det ta en vecka.
Astman har varit en plåga under vintern, och våren, men i juni blev så nära rätt medicinering en kan komma nåbar.
Andningen är livsviktig som hjärtslagen.
När jag var som sämst och strävade för att vara positiv, mindfullness och glida på en räkmacka bara en tänkte rätt.
Tänk så mycket skit det kan serveras när en inte är mottaglig.
Idag går det på räls.
Med stickspår .
Mindful assertiveness.
Jag är förtjust i min ålder och min tillvaro.
jag förlikar mig med det som blev och det är gott nog.
För precis sju år sedan satt befann jag mig tillsammans med sonens familj i kyrkan på min före detta mans begravning och allt elände lade sig till ro och acceptans ifann sig då Tröstevisan spelades.
Döden, som kommer som en avslutning är en del av det liv jag lever, en del av allas liv.
Meningen med livet kan en undra mycket över, men även den undringen skapar utrymme för att just leva när en lever.
Så det så!
... och vad är mer passande för en konstnär av min sort än att avsluta med att visa er en tavla som är näst intill som  mitt liv?
:-)
En kan se livet lite från sidan och inte bara rakt framifrån

18 kommentarer:

  1. Ett levande liv, intressant, kaotiskt, lugnt och allt som därtill hörer ser jag. Vi har våra vägar att vandra, att lära oss av och att gå vidare med.
    Och jag som inte alls skulle vara inne i bloggosfären märker att jag är det, helt plötsligt! Så det kan gå...jag skyndar mig ut och fortsätter min paus.
    Sommarvarm kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett levande liv så visst är det! Leva med livet i livet.
      Bloggosfären ja ... inne eller ute det är frågan det :-)
      Tack för besöket bloggvän!
      Varm sommarkram till dig!

      Radera
  2. Ja, och fint skrivet! Men ska du ta avbrott från bloggen eller vad menar rubriken? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Aaa! Är inne i en bloggpaus, skriver bara veckans ord, men bröt pausen för inlägget ovan skrivlusten tog fatt mig :-)
      Kram

      Radera
  3. Väldigt kloka och intressanta tankar som du delar med dig av. Ibland undrar jag om alla verkligen lever det liv som man vill leva...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack znogge! En kan undra ...
      Kram

      Radera
  4. Tummen upp för din tavla ,-)
    Fint konstverk av ditt liv.
    Ja jag har själv varit utbränd och energin får man hushålla med.
    Nu är min lägre på grund av stress och mycket omkring, energin blir aldrig sig lik efteråt ,-)
    Andra människor betydelse är viktig, hur någon bara genom att vara sig själv men se mig som en person får mig lycklig!
    trygg och livsgnistan går i höjden, det behöver inte vara mycket som får en att le inombords.
    Så andra människor är mycket viktiga för vårt välbefinnande.
    Jobbigt med din astma, den måste ta energi.
    Dina alster är riktiga måbrakickar för mig ,-)
    Att skapa själv ger mig en inre ro och glädje, det känner väl du också som skapar, du är otroligt fantasifull!
    Önskar dig allt gott
    Varm Kram från mig Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Primrose!
      Ja, jisses så mitt liv ser ut ..hihi
      Din kommentar tar jag till mitt <3
      Vi delar utbränningens verkan och konstens betydelse du och jag! Som skapta för det eller hur :-)
      Varm kram minbloggvän!

      Radera
  5. Tack, Tove. Du är laddad med klokord och är alltid intressant att läsa, liksom dina målningar att tolka.
    Och jag ser både den svenska och den norska flaggan i målningen.
    Varm kram 💓

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gerd!
      Kul att du tolkade tavlan och såg mina landsflaggor!
      Varm kram <3

      Radera
  6. Mycket vackert, allvarsamt och känsligt inlägg som väcker många tankar hos mig. Anar mellan de poetiska stroferna att det finns en oro eller sorg som tynger dig... Undrar också över rubriken tillfälligt avbrott?
    Målningen är väldigt kommunikativ och inbjuder till att leta mönster. Det första jag såg var fågel Fenix. Mycket spännande konstverk.

    Ha det bäst!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack goa Christina för att du läste med omtanke; ingen sorg tynger mig numera, sorgen är bearbetade Tillfälligt avbrott står för att jag bröt min bloggpaus (skriver bara veckans ord) för att skriva ner mina känslor o tankar då skrivlustan tog an mig reflektivt :-)och i glädje ska sägas :-)
      Tack för tolkningen av tavlan, mitt konstnärliga hjärta klappar gott då!
      Kram <3

      Radera
  7. Som alltid från dig Tove ... kloka tankar, kloka ord och ord som manar till eftertanke.
    Hoppas du återkommer med bloggandet - inte bara i veckans ord... Tycker så mycket om dina kluriga skriverier :)
    En fantastisk tavla som jag tycker mycket om!
    Ha en fin fortsättning på sommaren!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Tack Anki! Jaaa, jag återkommer till bloggskrivet på "full tid igen" :-) Har ju förmånen att ha läsare som du och att få följa andras bloggar är ju en ynnest!
    Stor varm kram!

    SvaraRadera
  9. Livet är som det är, det går inte på räls precis och vi vet så lite vart det bär hän. Som i din tavla.
    Njut av sommaren!

    SvaraRadera
  10. ÅÅ jag njuter sommaren och mitt nuvarande liv :-) Trevlig att du kom förbi här också!

    SvaraRadera
  11. Tack finaste tove för dina tankar och att du delar dem. Jag kan känna igen mig i mångt och mycket och tavlan, denda tavla berör mig mycket. Jag ser också en hel del av det du kan tänkas se och du vet att jag gör det på mitt sätt. Att se livet från sidan och iblland lite uppifrån ger ett helt annat perspektiv och jag tror vi delar en del av det.
    Stor kram käraste "söstra mi".

    SvaraRadera
  12. Söstermöte blir det här känner jag! Våra vägar korsas i tavlan och i livet :-) på flera sätt! Du har ett öppet sinne, det är ditt sätt Ditte! På ett underbart sätt!! Se från ovan ger den där självdistansen som du skrev om i ditt inlägg!
    Stor kram "söstra mi"

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Eldfängd tanklock

Min gamla Golf - som jag hade i slutet av 80 talet. Hel mellan hålen  och hål i kylaren som jag lagade med malen ingefära var tredje dag un...