söndag 6 augusti 2017

Gems weekly photochallenge - HÄR och NU

Sanna Susannas ord&fotolek denna vecka är Här och Nu.
Du hittar flera som skriver veckans där.

 Här och nu 
Hur många goda råd finns det inte om dessa två ord
Vi kan ju bara 
vara  här och nu
Men vi
  skyndar oss förbi till framtiden eller lever bakåt
Inte konstigt tycker jag
 vi har vår förtid och vår framtid
som  på naturlig väg finns med i våra liv
Hur som så är det 
här och nu som ger det mesta
och det bästa
Det finns där inom oss
det är inget vi kan göra något åt
Bara leva det
som det är just 
här och nu
 Få det in i större sammanhang
eller bara så litet som det är
För stort är stort och litet litet
här och nu
Det är att finnas till 
i stunden



36 kommentarer:

  1. Här och nu är bättre än all planering för framtiden eller ältande av gammalt som varit. Att känna att man lever i nuet är inte det sämsta. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här och nu är gott att leva :-)
      Kram

      Radera
  2. Vilken bra utveckling av invecklade temat!
    Joodå, jag försöker leva här och nu, men är gärna en bit framåt, söker utmaningar, sen går jag tillbaka till här och nu ;)

    Närvarande kram 💛

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inveckling utvecklar <3
      En utmaning är att söka i nuet och var och en finner sitt :-)
      Härvarande kram

      Radera
  3. Jag älskar att läsa dina underfundiga och tankeväckande funderingar. Du skriver så det är en fröjd att läsa.
    Det är så lätt att fly bakåt eller framåt, då nuet är jobbigt. Bakåt för att minnas "allt bättre förr", framåt för att hoppas "det blir bättre sen".
    Må bra och varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack du goa läsare av mig för denna fina kommentaren <3
      Varm kram!

      Radera
  4. Underbar text! Jag beundrar alla som kan leva "här och nu". Själv har jag gärna lite framförhållning men blir allt bättre på att fånga ögonblicket som dyker upp!
    Ha en fin vecka!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Fånga ögonblick som dyker upp är en stor framgång Violen!
      Fina veckan till dig med och ögonblick av här och nu tillönskas dig av mig :-)

      Radera
  5. Du är en riktig poet - fin dikt om här och nu!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Riktig och riktig, men poetisk :-)
      Kram

      Radera
  6. Väldigt tänkvärt Tove och så sant. Jag tränar och ibland går det bättre och andra gånger kunde det vara och blivit bättre.
    Jag brukar ta chanserna och se möjligheterna och ibland tar jag dem helt osedda. Kanske väl bråttom...
    När jag på nytt läser din text och ser den vackra bilden så är jag bara här. Just nu.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack!Just nu och här finns också i fartens närvaro har jag märkt och det osedda är bästa nuet som vi tar oss vidare med. Hoppfullt nu. Här.
      Tyckte bilden passade gott Nu :-)
      Stor kram!

      Radera
  7. Å om jag tolkar ditt inlägg rätt så gäller det för dig liksom för mig att fånga dagen - Carpe diem alltså. Så rätt som det är sagt. Fast du utvecklar ju det hela lita mera än vad ja gör i min kommentar. Du tänker ju liksom mera och är djupare än jag...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Carpe diem och carpe punctum :-) Din kommentar är här och nu fin! Vi är vad vi är och alla hör till. Simmar sällan långt ut - men ett djupdyk då och då gör jag gärna :-)

      Radera
  8. Vilken bild ,-))))gillar! ,)
    Ja att vara här o nu försöker jag, tänker inte mycket bakåt , men bakåt har ju att göra med hur det blir framåt, inte helt men delvis.
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow du gillade bilden!! Båkat har med fråmåt och nuet att göra :-)
      Stor kram!

      Radera
  9. Fin dikt med tänkvärt budskap.

    SvaraRadera
  10. Det ena du vill det andra du skall, heter det också. De flesta lever antingen i dåtid eller framtid men inte här och nu. Det är faktiskt en konst man måste lära sig, jag tror jag blivit skapligt bra på det efter många års träning. Underbart foto!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt du gillar bilden! Så heter det också :-)
      Med tiden har jag också lärt mig och får till nu så jag känner att jag är där här. Härlig känsla :-)

      Radera
  11. Mycket tänkvärd och fin text! Nog försöker jag också leva här och nu, fast halkar iväg då och då. Är nostalgiker och tidsoptimist och det lägger många gånger krokben för goda ambitioner.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Nog halkar vi iväg då och då ... Du känner dig själv förstår jag :-)

      Radera
  12. Bra skrivet, men tyvärr verkar nuet vara det vi har minst kontroll över eftersom vi alltid vet vad vi skall göra och vad vi borde gjort.
    Fin bild.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Så kan det vara - nuet behöver en inte ha kontroll över i sig.... men kanske på att hitta det.

      Radera
  13. Jag är en mamma, fru på 47 år och bor i Småland i en villa på en gård. Vi är en mycker aktiv familj med många intressen och vi har två tånåriga barn.
    Jag är positiv och glad och har haft sjukbidrag sen börja på 90 -talet. Mina intressen är djur, hästar natur, simma, cykla, långa promenader,löpning och mina egna älskade hundar som jag träna lydnad, rallylydnad, spår, hundutställningar, drag .Jag rider tre pass per vecka på min ridskola. Hoppning och dressyr. Det vore trevligt att lära känna nya vännner i en ålder av 46-60 år. Jag en ny bekantskapskrets att lära känna och umgås med. Min E-mail: happy0@home.se Blogg: http://autismmamma.bloggplatsen.se Vore ju skoj om du ville kika in till min blogg och sätta en tass där ler.
    När du ändå är här, så lägg gärna igen ett tassavtryck så jag kan besöka dig och din blogg!
    When you are here, so please write a comment, then I know who Im going to visit!
    När du först är här så skriv väldigt gärna några ord!
    Men skriv inte anonymt utan skriv gärna under med signatur!
    Välkomna in till mig!

    http://autismmamma.bloggplatsen.se

    SvaraRadera
  14. Jag har besökt din blogg och lämnat en kommentar till dig :-)

    SvaraRadera
  15. Tänkvärt och så sant som det är sagt, men inte alltid helt lätt. Jag tycker nog jag fått lite koll på läget numer och försöker "fånga dagen" som den kommer och planerar sällan något långt i förväg.
    Läcker bild på rosen!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här och nu kräver övning, och så tror jag det har betydelse var i livet en befinner sig och hur en har det omkring sig till tider. En får smyga in häret i nuet mellan varven:-)
      Kul att du såg bilden - mycket här och nu då den blev tagen.
      Kram

      Radera
  16. Tänkvärda och kloka ord. Ha en fin dag. Åse

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Önskar dig det sammaÅse :-)

      Radera
  17. Tänkvärt och vackert. Vacker bild också. Det är så roligt när saker skrivs ner på vers. Tack o god fortsättning på helgen.

    SvaraRadera
  18. tack Maria!Versformen har sitt goda :-)

    SvaraRadera
  19. Jag är med dig ... här och nu ... men inte förut och inte sedan. Nu blev här och nu "nyss" ...
    Kramis

    SvaraRadera
  20. Kloka ord av dig! Det där att leva här och nu är lättare sagt än gjort och vad hade livet varit om vi inte planerade vår framtid? Men det är ju där problemet kommer in med att inte inte rusa iväg utan stanna upp. En livskonst som det förmodligen tar ett helt liv att lära.

    SvaraRadera
  21. Tack! Det tar tid att lära sig och en får smyga in med det i planeringen :-)

    SvaraRadera

Nobel nåbel helg

Jag satt med filtvirken som jag fick lägga i från mig då intresset på skärmen fångade in mig. Det blev inte många varv kan jag säga. Nobel...