lördag 5 augusti 2017

Kjoltyg

...var av den ena är klar....
Jag har gett mig in i sylandets sömmar.
Köper fina stuvbitar och på frihand, såklart - ett mönster skulle jag inte begripa mig på - så har jag med viss möda fått till det.
Min allra första blev en omlottkjol, den skapades förra sommaren.
Köpte mig en symaskin för ett par år sedan just för att jag skulle sy, så uppenbart!
Naturligtvis krånglar det som ska krångla: allt! - det hör till och jag har tydligen berikats med tålamod på ålderns höst. Svär inte ens :)
Så har jag i garderoben flera klänningsmodeller som inte längre passar min kurviga kropp.
Ska försöka sy om,  jag kom på att om jag klipper bort överdelen och in med mjukresåren så får jag ännu fler kjolar.
Jag som egentligen är en byxmänniska av stora mått - hihi där blev det dubbelt roligt :-)

Färdig! Med
valfri slits och mjuk resår
Övriga på sybordet


Denna blir en utmaningen för det är små  revor i tyget
men jag funderar på att sy in några svarta bomullsband
i olika längder .... tyget er vitare än på  bilden
Här har jag tyg nog till en klänning
men då lär jag ha en handledare


30 kommentarer:

  1. Jaa, där blev det verkligen roligt. Skulle kunna gälla mig, verkligen. "En byxmänniska av stora mått."
    Bra detta att kunna sy och ändra och återvinna. Jag har inte ens en symaskin, men som ung sydde jag mycket och tyckte att det var roligt att se hur saker och ting liksom "växte" fram.
    Lycka till med sömnandet.
    Varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vinsten med att sy ligger på plussidan, men sömmerskan har en del att lära :-)av stora mått hihihi ..
      det där med att det växer fram gillar jag också.
      Tack för fin pepp wiolettan!
      Det behövs!
      Varma kram!

      Radera
  2. Min symaskin får vila när det gäller kläder till mig - används ej heller till kläder åt andra... :-)

    Duktig du är som knåpar på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är roligt att försöka :-) och att få dra på sig kjolen när den är klar är ett nöje - jag har gjort den själv åt mig :-) lite hybris där...
      :-)

      Radera
  3. Hade jag inte hamnat bland motorer och verktyger vette sjutton om jag inte blivit i sy branschen... min mor var en tålmodig lärarinna med nål och tråd. Jag sydde tidigt ett förkläde, gjorde korstyngs saker jag gav bort i precent i mycket tidig ålder... mor var en stor inserstionskälla, jag har faktisgt bytt blixtlås i jeans :) Och en symaskin kan jag trä ännu :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du kan du! Och så fint att återanvända plagg. och du kan ju pröva dte fram och se vad som fungerar. Jag ärvde en symaskin av mamma, men den lämnade jag vidare till ena dottern. Mina fingrar är inte så lämpade för att sy, sticka eller virka. Jag har provat, men inte med några goda resultat. Brukar hitta någon som hjälper mig vid behov och göra arbetsbyten.
      Och jag log stort när jag läste dina finurliga formuleringar.
      Lycka till!
      Stor kram!

      Radera
    2. Svar till Åke: Då ligger du bra till för att bli min handledare i klänningsyandet :-) Du är verkligen en händig man :-)
      Korstygn och motorer är en fin blandning :-)

      Radera
    3. Svar till Ditte: Nej, egentligen kan jag inte, men försöka duger och roligt är det minsann. en del sprätta upp sömmen har fått göra då jag inser att jag liksom fastnat fel :-)
      Tack för härlig pepp, den kommer gott med!
      Stor kram!

      Radera
  4. Nu blev jag ännu mer imponerad! Jag kan inte ens trä en symaskin!
    Härliga, finurliga Tove!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för peppingsen - som sagt kommer den gott med!
      Har egentligen tummarna mitt i handen då det gäller denna färdigheten, men så roligt det är, jag är lite överraskad som du förstår :-)
      Kram

      Radera
  5. Du gör mig faktiskt lite sugen att sy något till mig själv nu. Det har blivit alldeles för mycket annat som har tagit upp min tid. Det måste bli ändring på det nu. Jag är också en byxmänniska i XL. Kram

    SvaraRadera
  6. Du sömmerska av och med stora mått :-)
    Tänker mig dig som handledare i klänningssömnaden!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Vad duktig du är. Finns det ett samband tro. Både tålamod och kroppsvolym växer med åren. Jag tror att jag fått en skvätt från sleven. Inte så att jag funderar på att sy kjolar. Där går gränsen. Jag älskade första lektionen i syslöjden när vi fick följa racerbanan. Då hade vi ingen trasslande tråd att ta hänsyn. Det var bara full gas med högerfoten och vridande med fantasiratten med händerna.
    Kram Bosse som ändå gillade syslöjden mer än träslöjden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi en Bossekjol dyker upp i fantasin :-) Det där tillväxtzoonerna hör nog åren till ja :-) Den enda "slöjden" jag gillade var bild så jag fick kladda med färgerna - och nu att få till raka sömmar!
      Sömnadskram!

      Radera
  8. Men så snyggt och så snyggt tyg! Du kan du på många plan :D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är de fina mina kjoltyg, kul att du gillar. Egentligen kan jag inte alls znogge - men jag antar utmaningen för att jag längtar efter kjolar :-)
      Kram

      Radera
  9. Wow så fint det sista tyget var, det måste bli en aftonklänning! Jag har varken talang eller tålamod så handarbete är uteslutet för min del. Men min beundran för tovande, quiltande syende, virkande och stickande väninnor är stor! En påse tålamod skulle jag gärna inhandla, har bara inte hittat rätt affär! Ha en fin ny augustivecka, håll dig till symaskinen så blir det inga nya cykelvurpor!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du har en fin poäng i aftonklänningen! Någon talang har jag absolut inte, viljan att skapa kanske är större? Köpte inte mitt tålamod hi hi det kom bara till mig när jag tydligen inte längre var otålig ... hm ... Syr och cyklar :-)

      Radera
  10. Nu blir jag inspirerad! Toppen att återanvända och sy om kläder. Jag själv har en gammal älsklingskjol som jag håller på att älska sönder. Har länge funderat på att skaffa tyg och sy en likadan men inte har jag kommit mig för. Nu får det bli av, sydde ju mycket förr i världen, får väcka förmågan igen. Snygga kjoltyg du har, de blir det vackra kjolar av!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så roligt... fram med maskinen och köp tyg --- ska se om någon av mina kjolar går att älskas sönder också :-) Tygen jag har är köpt helt utifrån det spontana gillandet :-)
      Kram

      Radera
  11. Min farmor sa alltid att tålamod s kulle komma med åldern ;) jag anade inte då att hon menade Åldern ... inte bara senare än tonår, utan mycket senare ;) som de senaste åren! :) Härligt! Och; äntligen!

    SvaraRadera
  12. Just så Eva :-) :-) Åldern! Som innevarande år!

    SvaraRadera
  13. Jag kan inte komma ihåg när jag hade en kjol senast. Men jag har kjolar i garderoben av olika storlekar som skulle kunna passa om jag satte på mig någon av dem. Problemet är ju att man(jag) måste ha strumpor på sig om man har kjol. Jag har ju tyvärr inget "thigh gap" mellan låren, haha. (Läste om uttrycket nyss i en bok.)
    Jag syr bara gardiner och upp byxor och är glad över att jag äger en fungerande symaskin. Om gardinsömnadens möda har jag skrivit på min blogg, som du kanske har läst.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  14. Jo, jag såg det på din blogg :-)
    På strumpyxan eller tights och kläd dig i kjol du med :-)
    Kram

    SvaraRadera
  15. Nu fick jag lust att ta fram symaskinen. Har två klänningstyg liggande, ett som jag köpte förra sommaren och ett som jag köpte i början av denna sommaren. / Mona Guttke

    SvaraRadera
  16. Fram med maskinen Mona:-) Kul du tittar in!

    SvaraRadera
  17. Nu inspirerar du mig Tove! Då tänker jag på hyllorna med alla vackra tyg som ligger och väntar på sömmerskan. Maskinen står beredd. Få se om jag också får till någonting att ta på mig längre fram. Fast egentligen behöver jag byxor...
    Lycka till med sömmandet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin - sy en byxkjolar kanske :-)
      Lycka till till dig med!

      Radera
  18. Tack för tips! Jag har en klänning som jag inte trivs i alls. Månne det kan bli en snygg kjol! Kram

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Eldfängd tanklock

Min gamla Golf - som jag hade i slutet av 80 talet. Hel mellan hålen  och hål i kylaren som jag lagade med malen ingefära var tredje dag un...