onsdag 27 september 2017

Gems weekly photochallenge - Dörr

Sanna Susanna's ord&foto denna veckan är dörr.På denna sidan hittar du övriga dörrar ...

Tänk så underbart det är med dörr och dörrar. Utseende, färg och form, handtag, träslag, låskolv. 
Och så finns det ju nycklar till - kanske det mest spännande med dörr. 
Dörren är där den är -  men nyckeln kan en lägga ifrån på flera ställen - det har sin tjusning att leta efter en nyckel!
Visst blev det lite symbolik i den där meningen .... att leta efter en nyckel för att öppna en dörr.
Porten till ett gott liv till exempel :-)

Nå, inte riktig samma sak kanske att leta efter en bortlagt nyckel, men men.
En får ta de tillfällen som ges .
Själen har många dörrar, hjärnan ännu fler, det är för att hjärnan och själen bor i hop och livnär sig på hjärtat; annars skulle våra sinnen inte fungera.
Sinnens dörrar öppnar och stängs ständigt. Ibland är alla sinnenas dörrar öppna - då minsann är vi med och anar såväl kaos som fullkomlig frid.

Tänk bara på hjärtats kammare och förmak, klaffdörrarna. Lungorna är också som dörrar att betrakta, in och ut med luft och blod.
Svängdörrar.
Själv ser jag till att ha några öppna dörrar inför framtiden - men ytterdörren är alltid låst.
Ibland låser jag inifrån och så sitter nyckeln i på utsidan, sover gott och letar efter nyckeln nästa dag.


Detta är ingen dörr
men, om jag nånsin får en möjlighet att skapa mig en dörr
så blir det denna - tavlan heter Spegel spegel
och vill då bli en spegeldörr 





47 kommentarer:

  1. Spännande tolkning av begreppet dörr! Därtill en spännande bild!

    SvaraRadera
  2. En intressant och spännande tolkning av ordet dörr. Dessutom en alldeles fantastisk tavla :D

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hela Tove är en spännande person
    utan att heta Persson
    Du vinklar hittar dina vrår
    om sådant som inte vi alla förstår
    Men klurigt och fick ska det vara
    och håll dig nu väl tillvara 💚
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Klurigt och fint... ska det vara

      Radera
    2. Inte förstår :-) så det kan gå :-)Jag håller mig tillvara
      helt på det klara
      Tack ska du ha
      du gör mig så glad
      Kram

      Radera
  4. Dörrar är en av många saker som jag brinner för. Både att fotografera och fantisera om. Därför är blogglandia fantastiskt. Först går jag till Anki och njuter av hennes fina dörrar från arkivet. Sedan kommer jag hit och får följa med i dina underbara funderingar.
    Bossekram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för följet Bosse :-)
      Ankis dörrar ger öppna sinnen också :-)
      Kram

      Radera
  5. Vilka underbara dörrar du hittar inne i kroppen. Det stämmer ju exakt. Och visst är det underbart när någon hittar nyckeln till ens hjärta och låser upp den dörren. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Inte svårt att hitta de :-)
      kram

      Radera
  6. En spegeldörr kan aldrig bli fel!

    SvaraRadera
  7. Dörrar och portar som symbol för början och slut. Och så din fina målning som kan bli en spegeldörr. Jag tycker nog att det rent konkret fanns fler fantastiskt vackra dörrar och portar förr, fina fotoobjekt i många städer. En vacker dag ska jag ge mig på det på allvar. Öppna den dörren.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Du kommer att öppna den dörren :-) --- det vet jag.
      Kram

      Radera
  8. Varför inte måla den direkt på en dörr :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo men visst, det hade jag gjort såklart - men bor i hyresrätt och om jag flyttar är jag skyldig att återställa den ursprungliga dörren om jag flyttar - så det hoppar jag över :-)

      Radera
  9. En tolkning helt i min smak med en del filosofi så fint invävd.Tänkvärt! Och alla dessa olika sorters dörrar vi har och som finns runt om oss. Och vilka möten öppna dörrar kan ge.
    En spegekdörr skulle jag också gärna vilja ha. Och allra helst med en liknand emålning som du har med.
    Stor kram och tack för din fina tolkning.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Dittevän!
      Så glad jag blir att Du följer med i filosofiska snurrar i kroppen :-)
      Stor kram

      Radera
  10. Ha ha haha du är så rolig, sover gott och hittar nyckeln på utsidan ,-)))) Du är härlig, och tjusning med att leta efter nyckeln.......ska påminna gubben om det nästa gång ,-))))
    Härlig tavla och spegeldörr var ju kul då kan man tjuvkika om man vill öppna ,-))
    Ja det fina många dörrar på utsidan och insidan av kroppen och själen.
    Du får till det som vanligt ,-)
    Ha det fint
    KRAM från mig Primrose ,-)
    SÅ himla fin tavla!!!!! Tummen upp!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina du för den kommentaren. blir spännnde å höra vd din gubbe säger om nyckelfenomenet :-) och härligt att du gillar tavlan också :-)
      <3 kram

      Radera
  11. Som alltid av dig Tove - en fantastisk resa för hjärnan ut och in bland livets dörrar - många tankar blir det och en spegeldörr vore väldigt trevligt :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den fina kommentaren Anki :-)
      Kram

      Radera
  12. Härliga färger i din "dörr"tavla! Roligt också att läsa dina underfundiga funderingar.
    Kram från Ingrid /Musikanta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, så roligt att du gillar tavlan och funderingarna :-)
      Kram

      Radera
  13. Spegeldörrar är vackert. Ännu en slag dörr. Tänk att ett så enkelt ord som dörr kunde ge så mycke associationer. Roligt. Tack för ditt spännande inlägg men glöm inte sätta nyckeln på insidan i natt. :)Allt gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria! Jo, nyckeln på insidan i natt :-)
      Har haft förmånen att bo i hus med riktiga spegeldörrar, ett nöje! Härligt att du följde med i funderingarna om dörr, jag blir glad av det :-)
      Allt gott till dig också!

      Allt gott till dig också!

      Radera
  14. Vilket speciellt inlägg. Spegeldörrar, de är vackra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack!
      Ja, visst är spegeldörrar vackra - de riktiga också :-)

      Radera
  15. Haha, ja varför skulle du visa en bild på en dörr när det nu råkar vara tema dörr??? Det skulle ju bli alltför enkelt...Jag tycker om att ha dörren lite på glänt, nyfiken som jag är, både själens dörr och ytterdörren, jag låser sällan, mest bara inifrån när jag ska duscha, ev. främmande skulle ju få skrämselhicka av att se mig alldeles nakupelle...som vi säger i Finland.
    Goder afton i residenset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi varför skulle jag?? :-)
      Nakupelle; det ska jag lägga på minnet ett riktig kul ord!
      God dag till pörtet hälsar residenset :-)

      Radera
  16. Ja, det är nog bara du som kan tolka temat "dörr" på detta "intellektuella" sätt. Absolut suveränt:-)

    Men en sak har jag då aldrig lyckats med och det är att glömma nyckeln på utsidan - hahaha:-))))

    Å ditt målade "nyckelhål" är då väldigt symboliskt. En vacker tavla, där jag med min "konstiga" fantasi till och med skymtar en mobil;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack BP!Jag beundrar dig som inte glömmer nyckeln på utsidan i dörrn :-)
      Häftigt att du ser en mobil - jag är ju så förtjust när betraktaren tolkar/ser och delar med sig - då är det konst tycker jag! Hur konstigt kan det inte bli :-))))

      Radera
  17. Vem vet vad som göms bak en dörr? Mystik och spänning... Och en nyckel! Kanske till någons hjärta... :)
    Passar på att önska dig en riktigt härlig helg Tove och sänder en värmande septemberkram från en solig trapp.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det spännande :-) Nyckeln är verkligen viktig :-)
      tack för värmande kram!
      Trevlig helg till dig med Mia och en kram i ännu dimma dold - men det spricker nog upp :-)

      Radera
  18. Leta nyckeln är en lek som jag ogillar i allra högsta grad. Den leken måste jag delta i många gånger. Trött på den är jag.
    Inga dörrar är stängda förutom de materiella! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så var det för mig med med bortlagd nyckel, men det har nu blivit en vana och tid har jag ju för det mesta ...
      har förstått att dina personliga dörrar inte är stängda!
      Kram

      Radera
  19. Då gör du lite på samma sätt som azererna, dörren först!!

    SvaraRadera
  20. Flott "oppskrift" på dør.
    Håpe du får lage ei slik ein gong.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, hvem veit om det blir en sånn dör :-)

      Radera
  21. En sådan dörr skulle vara väldigt snygg! Tycker du ska satsa på det. Där den passar in i sitt sammanhang skulle den vara kalas.

    Gillar din tolkning om hjärtats svängdörrar också... :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-)ja, vem vet om jag inte kan få till en sån dörr :-)
      Kul du tittar in!

      Radera
  22. Som vanligt en härlig Tove tolkning Tack finaste för att du är med ochtack för din länk
    KRAM Sanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack du med som är givaren till alla dessa ljuvliga tolkningar som jag fritt får flöda med :-)
      Kram

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Eldfängd tanklock

Min gamla Golf - som jag hade i slutet av 80 talet. Hel mellan hålen  och hål i kylaren som jag lagade med malen ingefära var tredje dag un...