onsdag 20 september 2017

Veckans rubrik - Full stopp

Full stopp - minns så väl min norska körlärare i Oslo då jag innan flytt till Sverige för så många år sedan övningskörde för mitt körkor.
Jag fick själv välja fil utifrån given färdriktning - och råkade då hamna i raden av parkerade bilar.
Han hade en slags norsk humor:
-Ja, her står vi jo tryggt.
- Hvor lenge har du tenkt deg  å stå her?

Ja, svrade jag, tills kön ringlar sig fram igen ... men så upptäckte jag det tokiga och  blinkade för att ta mig ur filen till den som tog oss framåt.
Det hör till saken att jag lyckades göra detta två gånger under tiden jag övningskörde i Oslo.
Flytten kom som en brev på posten och något år senare tog jag mitt körkort i Sverige.
En betydligt mindre stad i Värmland med då endast ett trafikljus
och mycket högerregel som få använde.
Och full stopp är full stopp!
Skylten med alla kanterna visar tydligt det .... om inte trafikljus finns :-)
Numera är det full stopp på bilkörning för min del.
Bor bra till så det går finemangs att tillhöra det kollektiva. 

Nästa vecka är det mitt sista förslag som vi skriver: Nu får det räcka.
Som vanligt så hittar du rubrikerna och de som deltar till höger i menyn.

30 kommentarer:

  1. ,-))))))så charmigt och vilken härlig bilskollärare ,-))))
    Ja då var det bättre att ta körkort i Värmland än i Oslo,-)
    Bra när det funkar bra med det kollektiva, jag kör mest på semestrarna med husvagn.
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, han var god som guld:-)
      Det kollektiva är också guld när en bor som jag :-)
      Kram

      Radera
  2. Måste ha varit kul och lära sig köra av en lärare med humor. Jag har över 3 km till närmaste busstation, så för min del blir det alltid bilen. 3 km är inte långt i sig, men det är när jag ska hem som problemen kommer. Det är uppförsbacke hela tiden! Jag bor ju högst upp på Söderåsen. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi hade mycket kul han och jag :-)
      Bor också backigt till - på Morö Backe :-)
      Kram

      Radera
  3. Haha ... så det kan bli! Härlig humor hos den bilskoleläraren :)
    Så bra att du kan åka kollektivt - det funkar inte här ute på landet...
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ett gott skratt! Och fint med en bilskollärare med humor.
      Vi har ju numer ingen bil och inne i centrala stockholm behövs den inte alls. Men jag tycker om att köra bil så får hyra en då och då för att få in den rätta känslan...
      Stor kram!
      Och i Skellefteå har du ju alltid "Möjligheernas torg" - Busstorget. Perfekt.

      Radera
    2. Svar till Anki:
      Ja, åka kollektivt förutsätter att en bor rätt till :-)
      Kram

      Radera
    3. Svar till Ditte:
      Åja, köra bil var en favorit hos mig, och många mil har jag rullart både till och från arbetet och privat körning. Minns frihetskänslan!
      och Möjligheternas torg jaa :-) Busstorget är numera flyttat till en modern Busstation och ger plats för vårat nya kulturhus. Bra att hålla vid liv sina körkunskaper - det borde jag väl ha gjort också.
      Stor kram!

      Radera
  4. Tack för ett gott skratt! Det kunde varit jag - det är ett som är säkert! Kul att du bjuder på det!Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bjuder så gärna Veiken Stråle Sol!
      Kramar

      Radera
  5. Det var ju en trevlig och humoristisk bilskolelärare. Men, ibland är det ju inte lätt att se om det är bilar som står parkerade eller en stående kö, beroende på hur man kommer in på gatan.
    Skönt att ta körkort i en mindre stad. Jag tog mitt inne i Stockholm. Fick köra upp "mitt i storstadssmeten". Men, det gick bra som tur var, fast det var ett ungt par som sprang rakt framför bilen, visserligen på övergångsställe, men det var rött ljus för dom. Bilskolläraren sa att det var tur att jag hann bromsa, annars hade jag inte fått körkort den gången.
    Men, nu åker vi för det mesta med tåg, buss eller tunnelbana, om vi inte ska på någon långresa.

    Trevlig dag.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var så upptagen av att hålla koll på trafiken, ratten, gas o broms och att växla hihi ...
      Bra gjort av dig att ta körkortet i Stockholm!
      Om jag skulle ha taget klart det i Oslo så hade det npg blivit dyrt för jag hade troligen behövt många timmar :-) Tur du bromsade :-)
      Trevlig dag till dig med + kram :-)

      Radera
  6. Alla är vi barn i början men vi lär oss ;-) En söt historia tycker jag!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket barn hos mig :-)
      Minns den historien med glädje.
      Kram

      Radera
  7. Att klara sig utan bil är härligt, de ställer mest till det. Fast ibland, så klart, kan de ju underlätta. Bara man lyckas ta sig fram förstås. :)
    Ha det fint Tove!
    Kram från Mia

    SvaraRadera
  8. Ja, det är det när jag har de rätta förutsättningarna för kollektivt :-)
    Ha det fint Mia!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Hej, hos mig är det full stopp för körandet. Har så varit sedan 1981, men idag skulle jag ha stor glädje av bil och körvana för jag bor ju mitt ute i spenaten. Tre bussar om dagen till stan, lika många hem, sista går från stan halv fem! Så någon finnkäring på vift förekommer inte, om jag inte skulle boka in mig på stadshotellet ! Men alternativet, att flytta till stan. Nääää, får hjärtrusning vid första trafikljusen! Det var iaf en trevlig bilskollärare du hade, min hade absolut ingen humor
    Kram från pörtet

    SvaraRadera
  10. Som du bor nu skulle du ju ha stor glädje av bilen.
    Sista bussen hem kl.17 begränsar ju möjligheterna :-)
    Minns som sagt min bilsskollärare med glädje.
    Kram från Olbergskans residens

    SvaraRadera
  11. Jag minns min tid i Torsby som ung pöjk... när man åkte över till ditt hemland fick far allt byta sida på körbanan vid gränsen... en annan lite kille var allt yr i bollen :) Jag vill minnas att vägskyltarna hade annan färg också...

    SvaraRadera
  12. Vad gäller trafiken så är den högersidig i Norge - numera också driven av en Höyere dame :-) Jo, vägskyltarna har en annan färg, har inte tänkt på det förr men så är det!
    Så det finns en liten värmlänning i dig då :-)

    SvaraRadera
  13. Haha, så roligt det kan bli när man övningskör :)

    Önskar dig en fin helg!
    Kram Christina

    SvaraRadera
  14. Det var roligt att läsa din lilla berättelse, full av go humor!
    Jaadu, det känns konstigt här med. Jag har haft körkort i 50 år och t.o.m. E-körkort (tungt släp) och så har jag sålt min bil nu i våras. Men det funkar fint med buss och tåg, förutom in i skogen, hej å hå.

    Skyltsöndagskram 💙

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lilla Gerdan rattar stora tunga bilar :-) Häftigt!!
      Nu njuter hon och på kollektiva hjul rullar hon omkring :-)
      <3

      Radera
    2. Var tid har sitt. Så är det. Kram!

      Radera
  15. Kul med humor både här och där. Jag minns också min bilskolelärare med glädje, en lugn och roligt man. Numera kör jag inte så ofta eftersom min syster älskar att köra bil och vi år ofta på väg till samma ställen. Det funkar fint ��

    Ha en riktigt fin början på den nya veckan. Varm kram ��

    SvaraRadera
    Svar
    1. Syster kör och du läser kartan :-)
      Tack för titten in Gunilla <3
      kram för hela veckan!

      Radera
  16. HAHAHA!!! Underbart att hamna där bland dom där parkerade bilarna. Inte bara en gång heller... Haha! Tack - du förgyllde min dag :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. ÅÅ se en härlig sidovinst du gav mig :-)
      Tack för den, den gläder mig!
      :-))

      Radera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Eldfängd tanklock

Min gamla Golf - som jag hade i slutet av 80 talet. Hel mellan hålen  och hål i kylaren som jag lagade med malen ingefära var tredje dag un...