torsdag 14 september 2017

Veckans rubrik - Väjningsplikt


Den lilla upp-och nervända gula trekanten med röda kanter ni vet.
Eller om en far på icke huvudled så gäller högerregeln.
Stanna och släpp fram! En plikt
Väjningsplikt.

Min väjningpliktiga tanke, eller ska jag kalla det en väjningsgest går i följande bana:
Att det vid vissa tillfällen kan vara gott, nyttigt och roligt att i den mänskliga framfarten kan förekomma små glimtar av att låta andra komma till tals, till kassan eller gå först in på bussen.
I diskussioner, samtal och annat mänskligt förehavande kan det vara rent befriande att släppa fram andra före. Och bara lyssna in. Inte behöva ta ställning.
Det finns dock ingen anledning att alltid och i alla sammanhang tillämpa denna regeln.

Veckans rubriks deltagare finner du till höger i menyn, där finns också rubrikerna som jag satt för denna månad. Om deltagarlistan är aktuell vet jag inte riktigt, några pausar och vi skriver när vi skriver.



18 kommentarer:

  1. Så fint du beskriver att väjningsplikt inte alltid behöver betyda plikt eller krav utan kan vara något man gör av vänlighet och omtanke. Den sortens väjningsplikt gillar jag. Kram

    SvaraRadera
  2. Fin tolkning av väjningsplikt. Det blir mindre som plikt och mer som en förmån.
    Vi har ju bara varandra, så oss ska vi vara rädda om.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack wiolettan - en förmån javisst, vi har ju varandra :-)
      Kram

      Radera
  3. Jag *LER*
    Ja att släppa någon före kan vara trygghet och ibland är det trygghet att gå först.Du får till det så bra om väjningsplikt.
    Något man inte tänker på om man inte sitter vid ratten ,-)
    Ha det fint
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  4. Jag har inte svårt för att väja i kassor eller på vägen, men kanske lite när det gäller diskussioner. Ska tänka på det - bra att du påminner!
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  5. Så klokt och tänkvärt. Dett med hänsyn, lyhördhet och att väja, kanske även backa ibland, verkar vara en konst som många på nytt skulle behöva träna upp.
    En härlig tolkning Tove.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ditte! Hänsyn och lyhördhet ger veja :-)
      Stor kram

      Radera
  6. Väjningsplikten är en intressant skylt. Får oss att stanna upp och se oss för, åtminstone vi som gör som vi ska...

    Ha en fin söndag!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är den :-)
      Vi som gör som vi ska - ja, det är ju något med det!
      Söndagskram

      Radera
  7. Att låta någon annan passera kan man verkligen bjuda på. Tyvärr är inte alltid trafiken så snäll som jag skulle önska...

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Trafiken är inte så snäll nej :-)
      Kram

      Radera
  8. Ja! Instämmer helt. Den väjningsplikten borde alla tänka på oftare så blev det trevligare omkring oss alla. Väja är intressant, inte stanna, stoppa, sluta, tystna utan... väja. Som ordet låter, med en liten sväng liksom... 😊

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väja med en liten sväng ja :-)
      Tack för besöket Anna!

      Radera
  9. Jag försökte kommentera två gånger. Den ena gången gick kommentaren iväg men försvann, den andra gången avkrävdes jag en massa uppgifter som jag inte riktigt ville ge. Mysko.

    SvaraRadera
  10. Ok, nu verkar det funka. Kanske kan du kolla om den första kommentaren finns i skräpet?

    SvaraRadera

Vaskebrett, sprettrumpe og puppeholder

I dag blir det rent kroppsligt här ifrån residenset. Som norska i grunden roar jag mig med språket, dialekter och betydelse. Norkskans vas...