onsdag 18 oktober 2017

Eldfängd tanklock


Min gamla Golf - som jag hade i slutet av 80 talet. Hel mellan hålen  och hål i kylaren som jag lagade med malen ingefära var tredje dag ungefär - behövde tankas.
Svänger in på macken, hoppar glatt ur bilen, har brådis ska på date.
När jag skruvar av tanklocket så slår en eldflamma upp!
Sinnesro? Knappast, men inser att jag nog får stänga elden inne.
Nästa steg: Varsla.
Springer in i butiken och talar om den troligen kommande explosion som är på gång, antingen i min bil eller hela macken!
Tjejen bakom disken vill direkt springa ut,  men jag hejdar henne .. just nu brinner det ju inte, ring brandkåren först!
Så sker och jag drabbas av den stora skälvan på riktigt!!
Då hör jag en lugn röst bakom mig:
Har du syntetklädsel i bilsätena?
Jaa piper jag ...
Du är elektrisk laddad!!
Hm, joo det var jag ju - nyförälskad...
Han följde med mig ut och öppnade tanklocket utan bekymmer; snälla tanka fullt åt mig ber jag!
Jo, då lugnet själv tankar åt mig och jag är på väg att sätta mig i bilen för att köra iväg.
Lugnet tar mig axeln och säger:
Betala får du göra själv!
Ja, så klart.
Jag kör iväg till min date, men först river jag bort klädseln i bilden. Gnistorna slog.
Att möta en värmlänning med dubbel eld inom sig är ett dåligt utgångsläge.
En kan ju rent av brinna upp

Hur daten gick?
Ett minne blott :-))

20 kommentarer:

  1. Hahaha! Att du är eldfängd har jag förstått, men inte till den milda grad som du här beskriver. Då är det nästan lugnare att inte få upp tanklocket. Tack för ett gott skratt på morgonkvisten. Dagen är räddad. Kram

    SvaraRadera
  2. Jag slår mig på knäna och frustar rakt ut i ett hejdundrande skratt. Ser allt framför mig...
    Vem annars skulle vara så eldfängd än du Tove. Tänk att det brinner i tanken, inte bara i den du har i huvudet, utan i bränsletanken. Kan inte annat än fortsätta skratta. Det gick ju bra men helt rätt, det räcker med en enda eld och inte med dubbel. Det kan ju bara bli för mycket. Aha, daten brann upp!?
    <3

    SvaraRadera
  3. ,-))))))))
    Men va läskigt!
    Vilken tanke att hela macken kunde smällt!
    Vilken tur det var klädseln,-)))
    Vilken Chock du fick.
    Hoppas det tändes gnistor under daten också även om den nu är ett minne blott.
    Ha det jättefint
    KRAM Primrose ,)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga gnistor på daten :-)
      <3
      kram

      Radera
  4. Härliga Tove!! Det var i min ungdoms fagraste vår.... sjutton år, tralala!
    Vilka ungdomssynder, hihi, du kunde ju brunnit upp, eller bilen, eller?
    Kul med minnets bok, som visar vilken tok, man varit har, i alla sina dar
    Kramelikram!

    SvaraRadera
  5. Ha ha! Vilken underbart sprudlande text som det verkligen slår gnistor om :D

    Kram

    SvaraRadera
  6. Hade nog svimmat av skräck om det hade brunnit i bensintanken när jag öppnade tanklocket. Men det är ju ett kul minne så här efteråt. Tur att det inte gick riktigt illa då hade vi aldrig fått läsa det här...
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  7. Här vare tänt med gnistor vill jag lova. Tur att du är en lugn person. Ja, vad annat hade du kunnat göra i sammanhanget. Ingen idé att stresssa upp sig. hjälper ju inte alls.
    Och mannen som tankade åt dig, vilken gentleman. Att du sedan fick betala själv fick väl gå an.
    Tror du gjorde klokt i att riva bort klädseln...
    Stor kram och tack för din ljuvliga humor.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, nån gräns får det ju vara betala får en själv göra :-)
      Stor kram!

      Radera
  8. Oj, där höll du mej i spänning!
    Hade inte en aning om att det kunde funka så. Jag hade också gripits av panik. Tur det gick bra i alla fall!

    SvaraRadera
  9. Det kan vara lurigt när det hettar till. Ibland får man se upp och i nästa sekund kan det vara härligt att bara låta sig svepas med. :)
    "Ett minne blott" ... men förhoppningsvis minnesvärt. :)
    Ha nu en riktigt härlig torsdag!
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett härligt roligt minne
      :-)
      Kram

      Radera
  10. Oj! Vilken sinnesnärvaro du hade :) och den som frågade om vad du hade för klädsel i bilen hade tydligen varit med förr :) skönt med en historia ur minnesbanken, en om hur det gick bra!

    SvaraRadera
  11. Happy ending :-)
    Sinnesro ja, en gör mer än tror en kan och vägar!

    SvaraRadera

Vaskebrett, sprettrumpe og puppeholder

I dag blir det rent kroppsligt här ifrån residenset. Som norska i grunden roar jag mig med språket, dialekter och betydelse. Norkskans vas...