onsdag 11 oktober 2017

Gems weekly photochallenge - Högt

Endelig  oppe i höyden!
Bilden är från augusti 2016 då jag besökte Gudbrandsdalen som ligger i norska Östlandet i Oppland fylke(län). Dalen sträcker sig  230 km från Lillehammer vid Mjösa 124 m o h upp till Lesjaskogsvattnet 612 m o h. En av mina lärare på lågstadiet kom därifrån.

Älven Gudbrandsdalslågen flyter genom hela dalen.
 I norr ligger staden Otta och Lillehammer i syd.
Fjällområden omkring är Jotunheimen, Rondane, Dovre.
Gudbrandsdalen  ligger mellan Valdres i väst och Österdalen i öst.
Nu vet du nästan exakt var jag befann mig :-)
Bra att veta då en ska upp i höjden och uppleva högt!

En helt underbar frihetskänsla, en inser hur liten en är i det stora sammanhanget. Men också att en ingår i just det. Att ha gått et antal timmar uppåt, känna andningens ansträngning och få puls och vidgade lungor gör synen än mer stark!!

Hur högt var det egentligen?

Närmare bestämt så var jag på Skeikampen 1124 m o h

Peer Gynt, den unga mannen vars drömmar och fantasier flög högt i Henrik Ibsens versformskrivna  bok - utspelar sig en del här i trakten. Boken kom att ses som ett nyckelverk i norsk dramatik. Boken kom ut 1867. Boken utspelar sig också dels på kusten av Marocko, dels i Sahara öken och i dårkistan - ? - i Kairo. Ibsen befann sig i Italien då han skrev detta.
Kompositören Edvard Grieg har skrivit musik till. 

Sanna Susanna är vår ordgivare som vi får tolka fritt och högt och knyta an till ett foto eller två.
Du  hittar alla andra som denna veckan ger sig ut i det höga på Sannas sida.

36 kommentarer:

  1. Så gärna jag hade vandrat ända upp med dig Tove! Så himla vackert allting är där på den höga höjden. Befriande vackert! Andningen blir lätt och flyger iväg som en liten fågel i olika riktningar.
    Tack säger Karin <3

    SvaraRadera
  2. Bra jobbat, du kom riktigt högt upp på fjället och fick säkert en fantastiskt fin upplevelse!

    SvaraRadera
  3. Tusen tack Tove! Här på Lillehammer jar jag ju bott och dessa trakter har jag besökt många gånger som barn och halvvuxen. Nu tog du med mig hit igen och det var ås fint att få återkomma. Gamla minnen poppade upp.
    Härliga bilder från en så vacker trakt. Och högt är det.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det fin där ikring - jag gjorde turen med Anne Berit och Aage som har hytte där på Skeikampen! Roligt att minnen dök upp där för dig - då delar vi på dem :-)
      Stor kram!

      Radera
  4. WOW!!! Vilken känsla att ha nått toppen efter en svettig bergsklättring i det här mäktiga landskapet! Att känna sig lagom trött och kunna beundra utsikten - känner igen den känslan!

    Å tack så hemskt mycket för geografilektionen också. Börjar nästan få kläm på Norge nu efter att ha läst ditt inlägg, Brobyggarna och kollat den norska serien "Kampen om tungvattnet";-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi jovisst drog jag till med lite geografisk sammanhang utan att jag tänkte på det :-)
      Underbart är det!Kul du sett den filmen och taget dela av brobyggarna också!

      Radera
  5. Där har jag varit "alla platser" ,-) vi var i Norge 12 år i rad på semester ,-))) 80 90 talet ,-)))
    Väldigt fint.
    Vi älskar Vestlandet ,-)
    Mycket fint i Norge, och ett land som verkligen är högt o lågt!
    Ha det fint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så roligt att du känner igen också då :-)
      Norge är mycket vackert men det är ju Sverige också!
      Kram

      Radera
  6. Så härligt det ser ut ... och vilken fin bild där du står högt däruppe med det karga men vackra landskapet som breder ut sig!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var verkligen härligt och mycket vackert!
      Kram

      Radera
  7. "Gå upp och pröva dina vingar och känn hur underbart det är."
    Hisnande besök hos dig idag Tove. :)
    Trevlig torsdag!
    Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul du kom inom och följde med - den marsch sången passar bra!
      Kram o trevlig fredag!

      Radera
  8. Det måste vara en otrolig känsla att stå så högt upp. Jag kan bara fantisera om vilken utsikt man har där. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är det! Dessa gånger tänker jag att jag skulle kunna göra det fler gånger ... :-)
      Kram

      Radera
  9. Intressant inlägg, verkligen en höjdare, kan man säja!
    Roligt att få veta lite med om Norge också. Ett så fantastiskt land med underbara människor!
    Ha det bra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan en lugnt säga ja :-)
      Tack för godorden om mitt hemland och det folk där jag kommer ifrån!
      Ha det!

      Radera
  10. Ooooh, jag riktigt ser hur det strålar om dig när du står där med huvet bland molen! Så härligt!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra sagt huvudet bland molnen .. verkligen härligt!
      Kram

      Radera
  11. Fine bilde frå Peer Gynts rike.
    Eg skreiv nyleg eit innlegg om tur i Rondane og dagsrur ril Peer Gynt hytta.
    Flott terreng.

    Anne-Mari

    SvaraRadera
    Svar
    1. Takk for kommentaren! Jeg leste ditt inlägg om den turen du nevner, ihverfall hvis du mener drt med dörer også? Men akkurat da var jeg ikke helt inne på Peer Gynt i hodet mitt så nå leste jeg det en gang til :-)

      Radera
  12. Ujuj så högt du klättrat, som en stenget minsann! Och inte ser du ett dugg trött ut heller, tvärtom njuter du bara av den fina utsikten! Kring Lillehammer har jag också semestrat för en herrans massa år sedan. Norge är dejligt...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Joo du, här blev det luft under vingarna :-) Norge er veldig deilig det och Danmark dejligt också Finland men jag känner lite till det landet :-(

      Radera
  13. Här var det mycket hög info!
    Ha en fin helg!
    Kram Karin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det så Karin :-)
      Helt underbart!
      Fin helg till dig!
      Krsm

      Radera
  14. Svindlande höjder och inget för mig men jag kan tänka mig att det var mycket vackert!

    Kram och trevlig fredag :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut fantastisk znogge!
      Fredagskramen en gång till :-)

      Radera
  15. Fin tolkning och säkert en trevlig fjälltur!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, en helt underbar fjälltur :-)

      Radera
  16. Snyggt jobbat! Kul att hitta toppen där bland alla dalar :-) Ser väldigt vackert ut där!

    SvaraRadera
    Svar
    1. God guidning :-) och alldeles underbart Vackert!

      Radera

Närvaro

Förr var jag inte så medveten om det där med att de dagar som gick var livet. Sedan ett par tre år så lyckas jag få ihop att så gott som al...