fredag 20 oktober 2017

Gems weekly photochallenge - Metall

Metall ja, just det. Lätt som lättmetallen, men också tung som en tungmetall, vilket har två tyngder, den under 10g/cm3, alltså kubikcentimeter och den över angett siffra.

Nu är vi inne på kemi alltså och jag hämtar några fakta från min gode vän Wiki Pedia.
Det nämns något om det periodiska systemet....
Hm...  nära nog en mänsklig företeelse således. Kvinnors perioder ni vet ... kanske inte helt genomförbart men ....för att inte tala om männens.
I det periodiska systemet är metallerna inte inordnade i raka grupper eller perioder utan återfinns till vänster om en diagonal linje från bor till polonium vilka kallas halvmetaller.
Över till höger om samma linje finns icke-metallerna.
En linjär gemenskap har människan  med metall-linjen, vår mediallinje.
Det är där vi är "ihopsydda" på mitten. Till vänster, den sinistra sinister, alltså den vänstra sidan och den dextrala dexter som då följdenligt blir höger sida.
Lätt som en  metallplätt.

Här skiljer sig kemiska metaller och människor åt vilket beror på att det inom kemisk metall pratas om halvmetaller och icke-metallerna.
En människa är en människa hel och hållen. Men stopp nu ... om en människa inte längre är hel så skruvas den ju ihop av just metaller kanske, ni vet ledkulor o andra kulor i skruvtyp och stycken ...
En  metall är ett grundämne eller en legering  står det - då kan en ju ändå jämföra metallen med människan starkt förenklad alltså-
Människan levde under bronsålder och järnålder, vilket ju så är metallåldrar och den ålder som  är nu-åldern torde då vara en legeringsålder.

Jag inser att jag i skolan för det mesta sov över ämnena fysik och kemi, var någorlunda vaken i biologin och i psykologien var jag högst närvarande rent filosofisk antroposofisk.
So - fistisk kanske?
Det är som jag återupptäcker det naturvetenskapliga - håll med om att linjer hit och dit är spännande.
Och att vi kan smycka oss med de som finns på den sidan av linjen, äta ur silverskedar och så otroligt mycket mer! 
Det finns ädla och oädla metaller. 
Hur vi människor har det med ädelheten eller oädelheten ska jag inte gå in på.
Nåja, en smula långsökt är nog mina teorier, men det har en viss metallisk  klang, som en människa som sjunger falsk....

Här ses linjen och det som finns till vänster och höger
Högst upp huvudet som en människofigur utan armar och ben ...
som en metall

Ett redigerad metall-huvud  i svart vitt

Detta är ett inlägg i Sanna Susannas ord&fototolkning, här hittar du orden och alla deltagare :-)
ps. jag bor i guldstaden Skellefteå ds.


22 kommentarer:

  1. Din jämförelse och förklaringarna du har angående likheten mellan människa och metall är suverän. Så enkel och självklar. Vad gjorde vi utan metall? Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. En helt suverän tolkning av veckans temaord- Och jämförelsen är väldigt spännande. Jag har inte tidigare ätnkt i dessa banor direkt, men nu blev det fart på både tankar och de metalliska banorna. Tusen tack, bästaste Tove.
      Stor kram!

      Radera
    2. Svar till Gunnel:
      Så roligt att du läste det på det viset :-)
      Utan metall snabbt fall
      Kram

      Radera
    3. Svar till Ditte:
      Bra att du med följer i metalliska spåren i oss och med oss människor :-)
      Stor kram!

      Radera
  2. Men äntligen! Fick jag veta var ditt residens ligger! Som jag undrat, har liksom inte kunnat sätta fingret på kartan, men nu kan jag! Skellefteå, undrar om jag ens varit där, tror inte det. Långt från Umeå? Där har jag varit. Måste nog googla, gamla tanten är dålig på svenska geografin...också.
    Du talar dig varm om olika metaller, jag brukar ibland svära åt dem när jag löser korsord, men sakta sakta lär man sig förkortningarna. Ha en skön oktoberhelg i resedenset önskar hon i pörtet

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här ligger mitt residens i guldstaden :-) Umeå ligger ett par timmar nedåt E4. Luleå också ett par timmar uppåt E4.
      Om jag löste korsord skulle jag nog få slå upp lexikonet ja med. En skön o solig helg är jag inne i
      Fin söndag till dig från nu vet du var :-)

      Radera
  3. När jag läste din text först och sedan såg dina bilder kom jag osökt tänka på Atomium i Bryssel - det där med kemi måste ha triggat den tanken;-)
    Vad gäller kemi och biologi samt matte var jag totalt hopplöst i skolan. Däremot gillade jag fysik, för då fick man ju experimentera. Var alltid först med att höja handen. Ingen annan ville göra experiment. På så sett slapp jag varenda teoriprov och fick MVG i fysik. Smart va';-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då är vi nog på en slags samma våglängd vad gäller kemi och matte.
      Du är fysisk av dig :-)Bra jobbat där med det betyget!
      Blev nyfiken på Atomium - tack för den liknelsen.
      :-)

      Radera
  4. Härlig förklaring och härlig sammanfattning på hur det hänger ihop med människan och metallerna! Bara du Tove kan få ihop det på detta helt fantastiska vis! Klockrena bilder också!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då följer du också med i metalliska spåren i och med oss människor:-)
      Kram

      Radera
  5. Har läst med stort intresse och tittat på dina bilder med samma stora intresse! Bravo Tove!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å det var roligt att läsa Violen, då hänger du också med i det mänskliga metallgänget :-)
      Tack så mycket!

      Radera
  6. Du är suverän med din långa utläggning, även om jag inte förstod så mycket. Men så var jag också inte särskilt intresserad av kemi heller i skolan. Jag vet i alla fall att vi behöver järn ibland. Inte ETT järn men järn i allmänhet.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha - ett inlägg blir utlägg. Inte jag heller var intresserad i kemi, så upptäckten kom då jag började söka fakta och så uppstod den mänskliga anatomin som en slags jämförelse. Anatomin fick jag med mig i min utbildning till undersköterska för så där 40 år sedan.
      Behovet för ett järn kan ju diskuteras :-)
      Däremot är järn i kosten för vårat blod nödvändigt varje dag. Det går att överdosera och det är inte bra.
      ...men har du sett nu blev ju kommentaren också ett utlägg :-)
      Tack för kommentaren, jag uppskattar när läsaren säger som den upplever!
      Kram

      Radera
  7. Vilket spännande inlägg och dina reflektioner är träffande och intressanta. Tack för det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helén, så roligt att du tycker så - då hänger du med oss i metallgänget :-)

      Radera
  8. Tänk vad man lär sig av att läsa blogga, finabilder också :)

    SvaraRadera
  9. :-) Det är lörorikt ja :-)
    Tack!

    SvaraRadera

Vaskebrett, sprettrumpe og puppeholder

I dag blir det rent kroppsligt här ifrån residenset. Som norska i grunden roar jag mig med språket, dialekter och betydelse. Norkskans vas...