måndag 16 oktober 2017

Min konstutställning i september


Fördelen med abstrakt konst är att det går att se fler bilder/gestalter i samma tavla.  Alla tavlor i akryl.
Det är så roligt att ställa ut! Nu har jag hängt två gånger :-)
Att hänga tavlor är ingen konst.  Jo, det är en del av konsten.
Denna gång var min sonhustru Anna och barnetbarnet Moa + en kompis till henne de jag hängde med.
Det var en härlig upplevelse av att hänga!
Utan det hänget hade det inte blivit någon utställning.
Denna gången hade jag en installation; så himla roligt att göra den!

När kan en kalla sig konstnär? Fråga 35 i Ernst Billgrens Vad är konst II:
Kort svar: Från och med på torsdag. 
1. Kom till mig
61 x 50

2. Blå orm i sköldpadda
90 x 70
3. Spegel spegel
70 x 50

4. Trollskog
90 x 70
5. Utan titel
70 x 30


6. Guldstaden (Skellefteå)
70 x 50

7. Väduren
90 x 70

8. Anemon
90 x 70

Har gjort en del svart vita tavlor, det är otroligt spännande
här en samling mindre tavlor vitt på svart
och här nedan svart på vitt


Stort främmande! Synnöve en kamrat från Setskog, samma bygd som jag i Södra Norge. Förmodligen så där  40 år sedan vi sågs.
Hon och maken,  med sin dotter Laila med familj som bor i  Mo i Rana gjorde sin sista tur med husvagnen för sommaren  till Skellefteå camping och passade på att komma till utställningen. Vilket härligt möte det blev.  Fyra underbara barn som fick tolka vad de såg....
Lailas blogg följer jag, underbart läsa norskan och om hur de har det i sin stora familj. Laila har en helt härlig livshumor; så besök gärna hennes korta inlägg om besöket, samt en bild på konstnären i samtal om vad barnen ser  i mina tavlor.

http://www.casadidriksen.com/2017/09/23/maleriutstilling-og-exploratoriet/

Här är Eir den äldste i skaran

Glada familjen samlad, den minsta är flickan Dis
och gossen Yme

Mitt barnbarn Moa ville inte tolka farmors tavla -
men gärna presentera den :-)
Isa fick frågan vad hon såg i bilden. Tänkte länge, så sa hon:
Liv .
Så nu är tavlans titel
Liv, kom till migTack Isa!
Jag är jättenöjd med min utställning också denna gång.
På närbiblioteket här på Morö Backe har jag idag bytt 2 tavlor efter någon vecka, och det ska jag fortsätta med en tid framåt.
I Norran, den frisinnade lokala tidningens lilla konstnotis stod det "Skelleftekonstnären" - woops tänkte jag  - så det är på det viset :-) inte mig emot som ju målar för glädjens skull och släpper prestigen på fritt grönbete.
Tack för uppmärksamheten!
Klara Ovidia 

28 kommentarer:

  1. Koselig innlegg. Isa er svært fornøyd med å ha fått gi navn til et bilde! Vi koste oss veldig på din utstilling!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Takk for det Laila! Så fint du fortalte Isa det- jeg tenkte sende deg en melding om det :-)

      Radera
  2. Så kul att läsa om och se alla bilder från din utställning. Tråkigt att bo så långt ifrån och inte haft tillfälle att se den irl.
    Kram :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, så roligt att se dig här igen!
      Långt avstånd är dumt för oss båda :-)
      Kram

      Radera
  3. Tack Tove för att du visar din utställning från september. Jag har sett eld, glödande lava, en häst, upp och nervänd båt, Alienfigurer, revben och oerhört många saker till. Jag är säker på att tar jag ett varv till och bara tittar på dem i tur och ordning så hittar jag ännu mera. Härligt i kubik! Toppenroligt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu ramlar konstnären snart över staffliet - helt fantastisk är det att få fria tolkningar, stolt och glad blir jag i kubik och faktisk lite rörd!
      Tusen tack Karin <3

      Radera
  4. Grattis till ännu en fin utställning! jag har set så mycket spännande i dina verk - eld, papegojor, en kanin ett öga och så mycket mer! De svartvita - speciellt de på svart botten är väldigt läckra!
    Nu ska jag titta in till Synnöve :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack Anki! Säger det samma till dig som till pettas här ovan!
      Så glad och rörd över era tolkningar! Kul att du far över till Norge :-)
      Svart vitt är roligt och fint både i foto och måleri!
      <3

      Radera
  5. Att "hänga" Tove, det är ju verkligen att hänga med sin tid. :)
    Verkligen jättehärligt att få ta del av ditt skapande. Så kreativt. Och liv - en underbar tolkning från en så ung person - ja, det kommer i stora mått ur kreativitet och gemenskap.
    Vad roligt att det finns utrymme för något som verkar göra dig så gott.
    Varm kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, att hänga med sin tid och i sin tid - där satte du det så passande, tusen tack för det Mia!
      Isas Liv är underbart, vilken stund det blev där.
      Mitt målande får den tid och lust som jag känner för. Vintertid inomhus på liten yta, men jag riggar till det och skapar fysisk utrymme. Sommaren utomhus på altanen!
      Känner mig priviligierad faktisk. Ett plus är ju att jag inte lever på min konst - jag lever med den :-)
      Varm kram

      Radera
  6. Så många härliga och färgsprakande motiv du har målat! Man blir glad av dem helt enkelt och jag har en personlig favorit :D

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Undrar vem favoriten är :-)
      Härligt!
      Kram

      Radera
  7. Tack för att jag fick komma på din utställning! Jag är fast efter första tavlan. Så härliga färger, och den säger inte bara :Kom till mig...jag säger detsamma. Hästen i trollskogen, vattenanden...ja allt är så spännande. Ska bli kul att läsa din väninnans inlägg. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för besöket Gunnel - och tack för härlig tolkningar!Konstnärens själ blomstrar:-)
      Kram

      Radera
  8. Färg o form ,-))) Konstnärinnan!
    Läckert och jag blir så glad av färg men de svart vita gillade jag också!
    Du har en sån lust till målning, vilket gör mig GLAD ,-)))
    Kul med besök från Norge och barnbarn sonhustrun o kompisen ,-))) Hjälp att "hänga" måste vara kul.
    Du bor i fel stad bara ,-)))))
    "Utan titel" var en av favoriterna och namnet också, ,-))
    Ha det fortsatt fint
    STRO KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack konstnären själv:-)
      Ja, det blev riktigt bra tycker jag!
      Utan titel har sin tjusning jaa :-)
      Stor kram från residenset!

      Radera
  9. Grattis till din fina utställning.
    Det är så spännande detta med att få ställa ut. Jag har haft en kompis, finns ej längre, som målade tavlor och ställde ut dem så jag känner till lite av spänningen genom henne. Sen ´kanske det är olika från person till person. Har även ett syskonbarn som har haft utställningar, har gått på Konstfack några år.
    Jag tycker om din tavla Anemon, det är min favorit.
    Tack för att du delar med dig.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack wiolettan! Vad roligt att du fått vara följa din kompis då när hon levde, då vet du :-)Jo, det är nog lite från person till person kan jag tänka.
      Anemon är det läänge sedan jag målade. Den var länge utan det gula, men jag tyckte det fattas något så då fick det bli lite mer färg på den :-)
      Varm kram

      Radera
  10. Men vad roligt �� Vilken upplevelse �� Hade vi lite kortare avstånd skulle jag givetvis kommit på besök... Spännande igen att ställa ut va ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle du gjort :-) Ser fram emot nästa :-)

      Radera
  11. Bästa söstra mi! Jag hade väldigt gärna velat vara här och sett och upplevt allt på plats. Men är så glad att jag här och nu får vara med.
    Din "installation" är så läcker. Tänk hur du får till det! Så fint! Alltid! Många vackra tavlor och bara genom de du visat här har jag extra fastnat för "Spegel, spegel"- "Väduren" och "Anemonen". De svartvita tavlorna föll jag helt pladask för och som påminner mig mycket om Kina. Dessa talar till och med mig.
    Fint att du nu hade hjälp av Moa med vän och Anna.

    Extra roligt att du fick besök från Mo i Rana. Och visst ska jag in och läsa där.

    Stor kram och jag är med dig på avstånd. Alltid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack söstra mi! Du kan tro att minnen från "vår hängning" i juni fanns närvarande.
      Ja, det blev som sagt ännu en skön upplevelse denna gång!
      Jag svämmar nästan över då jag blir rörd av din kommentar!
      De svart vita är så roliga att göra och dubbel roligt blir det då du gillar de :-)
      Stor varm kram -försiktigt!

      Radera
  12. Hej residenskonstnärinnan! Jag älskar dina färgglada tavlor! Jag önskar så att jag kunde få lära mig att släppa loss alla mina hämningar. För när jag målar så ska det bli så likt så likt modellen ...Mest har jag målat porträtt i olja, inte särskilt bra men landskap är inte av så stort intresse för mig. Nu var det dock många år sedan, har tyvärr inte möjlighet att gå någon cirkel eller kurs för det har vi inga här på byn. Kanske kommer chansen längre fram. Beundrar dig och din konst mycket och skulle inte ha något emot att ha en dylik hängande på väggen o skåda på . God afton från pörtet, hoppas recensionerna du får är positiva för det är du värd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej i pörtet!
      Tusen tack för härlig kommentar! Hoppa över modellen och måla fritt så får du se vad det blir :-) Att måla porträtt är svårt och då ska det ju vara så likt som möjligt! Nej, det är glest med kurser på byn. Jag har inte gått någon kurs fast det vimlar av dem i stan.
      Så himla roligt att du kunde tänka dig en tavla av mig på din vägg! Nu blir jag ju rörd igen..
      Varm residenskram :-)

      Radera
  13. Oj så kreativ du är!
    Jag gillar dina tavlor, men har svårt att att se det som tavlornas titel säger. Favoriten blir nog i alla fall: Anemon. Så härligt mättade färger som tilltalar mig! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack för härlig kommentar!
      Hoppa du gladligen över min titel och se det du ser. Du är betraktaren och äger den rätten:-) titel kan en strunta i och det händer när jag plockar fram en tavla som jag satt titel på att jag inte alls begriper hur den kom till!!
      Du gläder mig stort med den kommentaren veiken solstråle!
      Kram

      Radera
  14. Fantastiska, fantasifulla och färgsprakande tavlor. Kul att du fick en utställning så du fick visa upp dem. Det syns att du gillar att måla och har roligt när du gör det.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  15. Tusen tack för den härliga kommentaren!
    Skapa målandet är helt underbart!
    Min andra utställning denna gång :-)Fin respons får jag och det är ju roligt värre.
    Kram

    SvaraRadera

Vaskebrett, sprettrumpe og puppeholder

I dag blir det rent kroppsligt här ifrån residenset. Som norska i grunden roar jag mig med språket, dialekter och betydelse. Norkskans vas...