onsdag 25 oktober 2017

Morgonstund har te i mun


Mörkt ute - varmt inne
Vattenkokarn brusar
trött och inte helt vaken inhalerar jag morgonmedicinen
brer smörgåsen
Fyller tekoppen och följer proceduren
sedan många andra morgnar
Två påsar passar till baljan
på med assietten på koppen
och så får det stå där och dra








Det är så stilla så jag hör mina egna andetag
tankens väg finner sig själv
Hälsporrarna är på bättringsvägen
benvärken i underbensbenen svagare än igår
Hjartat och pulsen håller takten
ögonen ser och jag blir varse
den nya dagen som ingen vet något om
förutom det möjligen inplanerade

Så är tiden inne
allt är klart
platsen i soffan intagen
filt över benen
Att sitta vid ett bord är inte längre aktuellt
det hör arbetslivet till
Och så när jag är borta - på besök alltså

Första klunken på väg
koppen värmer händerna
doften kittlar näsan
och så - morgonstund med te i mun
Det är som på nytt varje dag

16 kommentarer:

  1. Du beskriver morgonens förberedelser så jag nästan både hör och doftar hur det är hos dig. Påminner faktiskt väldigt mycket om mina morgonbestyr. Kopp och kram

    SvaraRadera
  2. Absolut te ,-)
    Det är godast,
    Te om mornarna ska det vara.
    Vackra bilder.
    Tänkvärda ord, mysigt, livet, när man läser dina rader så påminns man om att varje sekund är just "livet"
    Och allt låter härligt ,-)
    Ha det fortsatt så fint.
    KRAM från mig Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Te är gott :-)varje sekund som du skriver är livet!!
      Kram!

      Radera
  3. Fint inlägg som andas trivsel och harmoni. Skönt att känna sig bra. Härligt.
    Jag är också en tedrickare. Varje morgon, en kopp te och min mysing dricker kaffe.
    Vackra bilder, var och en vacker på sitt sätt.
    Trevlig fortsättning på dagen.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo,jag har det oftast harmonisk :-)
      dagen har blivit helt fin och snart middagsdag dit jag är bjuden!
      Tack!
      Kram!

      Radera
  4. Så oherrans skönt det verkar att vara ditt morgonliv. Du kan ta vara på det väsentliga på ett fint sätt och dessutom sätta ord på allt detta.
    Njut i din soffa, njut av ditt tvåpåsarste.
    <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mitt morgonliv är oherrans gott, så är det för det allra mesta och tillvaratagande har fått en naturlig plats hos mig:-) Du delar nog den du med tror jag!
      <3

      Radera
  5. Morgnar kan vara så mysiga och i soffan ska frukosten avnjutas. Det förde min man med i boet. Jättefina bilder i inlägget, mellanbilden är bara så vacker, den färgkombinationen älskar jag.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. tack! Fin vana mannen förde med sig :-)
      Mellanbilden är faktisk en som jag först tyckte blev misslyckad - den togs jag då jag svepte med kameran utan att det var meningen ..men ta bort nej inte alls den fick plats i arkivet.
      Kram

      Radera
  6. En skön morgon hos dig! Och jag delar den gärna med dig. Det har jag ju gjort och det är minnsevärt.
    En lugn morgon värdesätter jag mycket och att äta frukost och dricka mitt te, ibland kaffe (om maken är hemma blir det kaffe)delvis vid ett bprd och delvis i en länstol betyder mycket. Och att inte ha bråttom.
    Ljuvliga bilder och jag grunnar på om dina bilder är dina egna målade. Vackra är de.
    Stor kram i kvällen. Med en kopp te i handen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, dessa morgnar är ju härliga - en stund för lycka faktisk!Inte bråttom är nyckelordet :-) Dessa bilderna är foton som jag tog med min första kamera i januari 2014 då jag började fota.
      Från residensets soffa med morgonens tekopp stor kram!

      Radera
  7. Du beskriver en varm och fin morgon i både text och bild �� Män som Tony skulle sagt... Vilken dryck som helst men bara inte te vill jag tillägga �� Men tur vi har olika smak

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) nej, inte är te det alla väljer smaken som bekant är... Tack för fin kommentar!

      Radera
  8. Så stämningsfullt beskrivet, men väldigt fina foton till. Ser att du kan "måla" även med kameran :D
    Kramis

    SvaraRadera
  9. Tack Lollo!
    Rolig å se dig här igen :-)
    Kram

    SvaraRadera

Vaskebrett, sprettrumpe og puppeholder

I dag blir det rent kroppsligt här ifrån residenset. Som norska i grunden roar jag mig med språket, dialekter och betydelse. Norkskans vas...