onsdag 4 oktober 2017

Veckans rubrik - Blek

Paula i pörtet har gett oss veckans i oktober. Du ser alla rubrikerna och deltagarna till höger i meny.
 Birgitta på ön har meddelat att hon pausar rubriker hela hösten.

WOW, häftigt underbara och jag kan lugnt säga att det spritter i min skrivhörna där fantasin också rör sig typ.
Först blev jag rätt så blek ...  sedan rodnade jag.
Alltså lever jag.
Detta ordet, som i sig ordar blekhet, omfattar sammanlagt 23 andra ord enl. synonymer.se.
Det görs en uppdelning i betydelse 1 och 2.
Motsatsorden är betydligt färre
1. 3 ord
2. 2 ord.
Av detta drar jag således slutsatsen att blek inte alls är så blekt med så många betydelser - dock ser jag det allvarligt nog - tänk bara på likblek.
Blodfattig blek tyder på anemi, blodbrist.
Blekvit kan tyda på pigmentbrist eller nära svimning.
Urvattnad blek tyder kanske på vätskebrist.
Slätstruken blek torde vara en konturlös en kanske - en person som låter andra leva sitt liv och inte tycker så mycket som den delar med sig av ... vad vet jag?
Kraflöst blek säger sig själv - utmattad, slut, uppgiven.
Tam blek kan jag fundera över -
Kan en tämja sin blekhet tro?
Jag har inte den blekaste aning!
Som bekant så målar jag och roar mig med kvinnligt manligt - lite urblekt tema men ...

Mannen, den lilla grotesken
Kvinnan som har guld i ögonen
och ett bankande hjärta för kärleken
Åren går och kvinnan är inte nöjd
så hon slår ner  grotesken
Kvinnan har blommat upp som synes och är inte längre blek
Grotesken är likblek som synes

30 kommentarer:

  1. Som alltid ett underbart inlägg i bästa Tove- stil! Du är en riktig mästare på att få ihop det! Roliga målningar också - och med allvar på samma gång!
    Ha det gott!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anki för den fina kommentarer'n - har nog hittat min stil jaa :-)
      Må gott!
      Kram

      Radera
  2. Jag får alltid en tankeström
    (och detta innebär beröm)
    när jag dig besökt
    för du har mitt ordförråd förökt
    Funderat över alltings glatt
    där blekheten sig matt satt.

    Kram och ditt inlägg gillas av mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gerd för den fina kommentaren :-)
      Strömma så gärna i tankar
      från mig något godord vankar
      Stor kram <3

      Radera
  3. Vilken härlig och färgstark tolkning av ordet "blek"! Den gav en hel del att tänka på :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack znogge för den fina kommentaren!
      :-)
      Kram

      Radera
  4. En äkta Tove-tolkning av ordet blek.
    Det är bara du som kan få till ett inlägg av den här kalibern, allt annat än blekt. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den fina kommentaren Karin som jag skrev hos Anki så har jag nog hittat min stil ... att du ger den äkthet är ju helt ok så att säga :-)
      <3

      Radera
  5. Helt underbart! ,-)))))
    Impad att du får till allt.
    Dina tavlor är fantastiska! ,-))
    Tummen upp för dig min konstnärsvän!
    KRAM och ha det kanon.
    Primrose ,-))

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den fina kommentaren också från dig min rosa konstnärsvän!
      Nu ska vi ha det kanon båda två :-)
      Kram

      Radera
  6. Vilken diger lista med bleka förklaringar. En sak är då säker...du är långt ifrån blek. Du är en mycket färgsprakande och fantasirik människa. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Gunnel för den fina kommentaren :-)
      Kram

      Radera
  7. Nu går vi människor mot den bleka tiden - vintern. Vi får göra som du och sätta färg på tillvaron! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu går vi mot bleka tiden ja :-)
      Tack,Veiken jag bjuder på färgen...
      Kram

      Radera
  8. Man känner sig lite blek så här års, inte tu tal om annat. Fastän hösten kan vara nog så färgsprakande.
    Ha det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hösten är färgrik och mycket vacker, men visst är det lite blekansikte över oss nu :-)
      Tack för titten in och kommentaren!

      Radera
  9. Vilket ljuvligt inlägg, jag känner mig alldeles urblekt...hihi
    Det är ju otroligt hur många betydelser man kan hitta, och nog känner jag mig lite blek mellan varven. Dina allt annat än bleka konstverk sätter sprätt på fantasin. Tack Tovisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den fina kommentaren! Tovisen blir glad :-)

      Radera
  10. Det var en fin tolkning av det lilla ordet blek, som kan ha många olika betydelser. Du verkar ha kläm på alla.
    Doktorn sa till mig då jag var där. Du är så blek och vit i hyn så du har säkert blodbrist, måste kollas.
    Häftiga målningar. Tänk att kunna måla så där och liksom uttrycka sig så fint i form och färg.
    Kram till dig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas du fått kollat upp om det är blodbrist, det gör en ju så trött också.
      Form och färg är underbart att kunna ha, mitt amatörmålande är min bästa vän - min mysing kan en kanske säga :-)
      Varm kram!

      Radera
  11. Härliga blek-associationer!
    Först hade jag inte den blekaste aning (hur kan en aning vara annat än blek, undrar jag dock) om vad jag skulle skriva om, men det löste sig när det dök upp en lämplig födelsedag i går. Missade tyvärr dina trevliga teman, men nu kanske jag kommer igång igen, så smått!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mycket adekvat fråga :-)
      Välkommen in i rubrikernas värld igen när du kommer igång!
      Det blir bra, tack för kommentarer och besöket, det gör mig glad!

      Radera
  12. Härliga Tove! vilken underbar tolkning ov ordet "blek". Humor och allvar, tankar som rör sig. Förvandling där det ena blir det andra.
    Dina tavlor är så bra illustrationer. Och tönk att det bleka kan förändras. möjligheterna finns, DEt gäller att se dem.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ditte för möjliggörande kommentar :-)
      Se möjligheterna ja, det delar vi nog på.
      Stor kram!

      Radera
  13. Blekhet i alla former blir färgsprakande mästerverk hos dig - i ord och bild. :)
    Ha en fin oktoberdag!
    Kram Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för den fina kommentaren Mia!
      Ha en fin dag :-)
      Kram

      Radera
  14. Hallo! Ja inte har jag mycket till färg inte efter denna sommar så visst passar jag in i temat Blek. Dock gör jag som Birgitta, pausar temabloggande. Däremot fortsätter jag med att berätta om min egen vardag såsom en dagbok. Känner att det blir för mycket med olika temablogganden. Hoppas vi hörs/ses ändå fortsättningsvis här i detta forum. Nu önskar jag att du får en finfin oktobervecka! Kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hallå där!
      Tack för titten in!
      Du pausar rubrikerna, men jag tittar in då och då hos dig :-)
      Fin oktobervecka till dig också!
      Kram

      Radera
  15. Kan inte annat än le åt din härliga färgstarka tolkning som iaf verkligen inte är blek;)
    Konstverken är bara så kul..var kommer allt ifrån?!
    Tack för titten och kram!
    Kram

    SvaraRadera
  16. Härligt att läsa som vanligt. :)
    Tror du att de som bor i Blekingen är ...?
    Kram Bosse

    SvaraRadera

En kommentar är alltid fint å få - tack för besöket :-)

Eldfängd tanklock

Min gamla Golf - som jag hade i slutet av 80 talet. Hel mellan hålen  och hål i kylaren som jag lagade med malen ingefära var tredje dag un...