lördag 21 oktober 2017

Veckans rubrik - Klippdockor

paula i pörtet´s rubrik är klippdockor!
Hm klippdockor?
Min barndom är ju på norska så jeg vill minnes at vi brukte ordet papirdukker.
Vet att de förekom,  men att jag inte alls var hågat för sådant pysselverk. Minns ark i någon tidning som klipptes ut, och  kläderna satts fast.
Anar jag eller inbillar jag mig att jag önskade mig dessa fina kläder och många ombyten?

Senare i livet hade jag dagbarn och då fanns det någon klippdocka i tjejens rygga som det lektes med. Inget minne av att jag och Moa barnbarn lekte med klippdockor heller.

Naturligtvis slog jag på nätet och minsann så nära jag var att skriva ut dessa finheter - kanske kan klippdockarpyssel vara något nu?
Det blev det inte.

Minns  något annat i papper, glansbilder som vi sa på norska, alltså bokmärken tror jag vi säger här. Ni vet de där med så mycket vackert, änglar, små barn och så vidare?
Klippdockor kan nog säga ha sin glans också med tanke på att det säkert förgyllde en fattig uppväxt, drömmar och möjligheter att leka ut det.
Nu var det nog också för rika också - kanske de hade fler.
Livets lekar alla leker mer eller mindre, kanske nästan obefintligt för vissa.
Vanliga dockor lekte jag med, det har jag tydliga minnen av.
Alla rubrikare finns i vanlig ordning till höger i menyn.

Har i all fall hatt och en sko
ifall en klippdocka dyker upp

18 kommentarer:

  1. Klippdockor, nej det lekte jag inte med som barn men om jag tänker efter så skulle jag mer än gärna vilja göra det. Jo, även nu som vuxen.
    Däremot bokmärken, det hade jag, bytte till mig och sparade. Jag hade många fina änglar. Tror att jag har en kvar.
    Dockor lekte jag inte med. Kommer ihåg att jag fick en docka som barn och jag var så rädd om den.
    Tjusig hatt.
    Trevlig helg.
    Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, varför inte börja klippdockeleka nu :-) Dockan du fikk var du rädd om, var väl inte så vanlig att få flera.
      Tänk att ha den kvar än!
      Kram!

      Radera
  2. Jodå, här har du en som lekte med klippdockor! Flera stycken, jag var salig över att få klippa ut docka och kläder till.
    Bokmärken hade jag också, så vackra och fina, en del med glitter på, mer värdefulla. Så bytte man. På olika sätt.
    Mina döttrar har också haft bokmärken och bytt.
    Men inte klippdockor.

    Roligt att leta i hjärnskrymslena efter gångna tider!
    Trevlig helg och kram! 💜

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag gott tänka mig :-)Kommer i håg några med glitter på jag med - tror jag fick ett av en skolkamrat.
      leta och skriva ur skrymslen är roligt och att flera gör det samma!
      Kram!

      Radera
  3. Ja, kanske vi rent av börjar leka med pappersdockor nu istället för då då vi borde ha gjort det :) För visst finns det fina pappersdockor på nätet.
    Som du vet så var det inte min gebit heller, varken pappersdockor eller dockor, bara lite grann.
    Det beror säkert på vilka intressesfärer man har redan som en ung människa och jag klättrade gärna i träd, byggde kojor och lekte med kvarterets jämnåriga (pojkar).
    Glansbilder fanns det i mitt liv också, till en viss del. Vi var rätt fattiga och det fanns inte många slantar för vare sig leksaker eller liknande så man fick hitta på själv.
    <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovisst formas vi redan i barndomen vad gäller intressen och vad som ligger för oss. Trädklättrare var jag inte :-)I ett hem med lite pengar så blev leken annorlunda.Jag lekte ofta skola, var både lärare och elev.Jag minns tydligt att jag funderade tidigt över det mänskliga - vad de sa och gjorde och så vidare. Känslor var ett känsligt intressant kapitel, och det har jag ju kvar om än i en annan tappning med ökat ålder men jag ser det i det mesta i dag också.
      <3

      Radera
  4. Hej, det är kul att läsa inläggen och lätt att konstatera att vi hade olika intressen redan i barndomen. Och det är ju precis som det ska vara! Kanske skulle jag valt rubriken Barbie istället? Men fy, mina kompisar var saliga och samlade på Barbie-dockor, dock inte jag. Fann faktiskt inget nöje alls i dockor, varken trådsmala eller mulliga bebisdockor. Glansbilder sa vi i Finland också, bokmärken, vad är det för dumt ord, man hade ju inte ens dem i böcker?
    Ha en skön lördagskväll i residenset. Här blir det Så mycket bättre om en stund, både på tv och i pörtet
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det! Barbie fanns inte heller i mitt liv - men med barnbarnet Moa lekte jag många stunder, samtidigt med att hästar hade uppvisning i manegen:-)
      nNj, bokmärken var det ju inte dessa glansbilder :-)
      Nu är det solig söndag i residenset och jag ska ut :-)
      Kram till pörtets invånare!

      Radera
  5. Klippdockor lekte jag med det vet jag och jag ritade även av kläder, från mall, till dem. Annars är jag ju inte direkt pysslig som duu vet. Glansbilder-bokmärken hade jag också och de bytte vi med varandra.

    Jag tyckte om din tolkning av "veckans rubrik" för just olikheterna berikar så mycket. Och skulle det nu dyka upp en eller annan klippdocka så har du ju som du skriver kläder.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du lekte med klippdockor - en liten pysslig förekomst :-)
      Olika tolkningar är underbara att läsa och skriva, det berikar!
      Stor kram!

      Radera
  6. Kul att läsa att inte du heller lekte med dessa dockor ... men jag lekte inte med andra dockor heller ... urtråkigt tyckte jag som hellre busade med pojkarna på gården :)
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så du också var en pojkbusare :-) Pojkar fanns men inte så många i min egen ålder - det buset kom senare :-))
      kram

      Radera
  7. Bokmärken och klippdockor gillade jag ,-)))
    Men tror att mina barn o nu barnbarn inte leker så mycket med dom som jag gjorde,))
    Ha det fint ser att jag missat lite här medans jag har gjort annat ,-)
    Ha det fint
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då har du haft pyssel för dig :-)
      Kram

      Radera
  8. Jag lekte mycket med klippdockor som barn och när jag blev äldre ritade jag egna kläder till dem. Min dröm som tonåring var att bli modetecknerska och då var klippdockan perfekt som hjälpmedel. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det kan jag tänka mig var en bra grund inför drömmen. Sömma och pyssla gör du ju :-)
      Kram

      Radera
  9. Pappersdockor sa vi. Kul att rita och måla och förse med kläder. Jag hade en fix idé att ha varannan färg uppifrån och ner: svart hår, röd blus, svarta långbyxor röda skor. Brunt hår, grön halsduk, brun tröja, grön kjol, bruna ben, gröna sockor, bruna skor. Osv.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger något i den fixa idéen, rätt så stiligt resultat kanske? Du är ju skapande :-)

      Radera

Vaskebrett, sprettrumpe og puppeholder

I dag blir det rent kroppsligt här ifrån residenset. Som norska i grunden roar jag mig med språket, dialekter och betydelse. Norkskans vas...