torsdag 26 oktober 2017

Veckans rubrik - Myriader

Paula i pörtet´s sista rubrik i oktober är Myriader.
Tack Paula för härliga, kluriga och käcka rubriker! Riktiga triggrubriker!
Vem som tar över novembers rubriker är i skrivande stund okänt.
Andre skrivande finner du till höger i menyn.

Myr-iader ger mig en inre syn av myror, alla världens myror.
Oräkneliga.
Eller att räkna in får för att somna eller kanske mer ullstråna  på fårkroppen.
Mina tavlor - tavlorna kan jag räkna, men inte penseldragen, knivföringen, antal vattensprut, trasans alla tork, lager på lager samt att bara stryka ut.
Tankar hör också till det oräkneliga.
Såsom regndroppar - men regnmängden kan mätas, är det att räkna?

Myriad saknas tydligen synonymer och motsatsord enl www.ordguru.se
Myriad betyder:
1. ett antal av 10 000
2.(bildligt) oränknelig mängd

Men det kan väl inte stämma; närmare bestämt i "min ordbok" alltså så blir motsatsordet: Räkneliga. Synomymt med höga tal ... bildigt talat.
Nej, helt korrekt i sammanhangen är det kanske inte ...

Men jag blir nyfiken på vad det är med myriader så jag faktasökte lite  hos min vän Wiki Pedia.(Läs Wikipedia)
Arkimedes namn snurrade  .... från en halvt sovande jänta i skolpliktig ålder och visst var det något med grekiska ...
Ska säga jag fick mig en fantastisk påminnelse, tilläggsupplysningar och nytt veta!
Kort sagt myriader i kontoret!

I korthet fann jag:
¤Myriad kommer från det grekiska ordet myrias, egentligen ett antal av 10000 (tal)
¤Myria, som är et prefix ... aj aj aj pre- är en förstavelse som sätts i början av ett ord  för att ändra ordets betydelse ...  men se här:
¤Prefix kallas också prepositoner ... de tyska dyker upp från skoltiden.
Men viktigare är att jag nu närmar mig det oräkneliga- alltså räkneorden milli, kilo och giga vilket då är räkneliga eftersom det mäts eller?
¤Myriaden är ett kronologisk system uppfunnen av svensken Henrik Brandel för att avhjälpa den gregorianska tidräkningens oegentligheter ... ja ha ja och nu kommer det:

"Myriaden grundar sig på en period av 10 000 tusen år och börjar år 2000 f.Kr.",
jag är med...
Solen och månens omlopp har med saken att göra såsom vintersolståndet, vilket denna Brandel gav nya hämtade namn från dels grekiskan, dels från arabiskan.
Sommarsolståndet hör också hit då givetvis ...
Brandel utgav år 1792 Livorno, en liten tidskrift efter att i 25 års tid arbetat på  fulländande av  myriaden.
Jag drar härmed slutsatsen att Paulas  Myriader torde vara oräknade försök att få till en förklaring och en slutsats som gäller för alltid inte är nåbar eftersom världen sju  underverk  ... nå ja, det gör det samma.
Om långa och korta skalan för stora tal kan ni läsa på Wiki.
Men Arkimedes då?
Ja,  han föddes 287 f.Kr, grekisk matematiker, fysiker, ingenjör,uppfinnare, astronom och filosof.
Jo, det sägs att han uppfann ett talsystem baserad på myriad för att räkna ut mycket stora tal. Vilket jag finner klokt i sammanhangen!
Detta är på inget sätt dagens fakta om Myriad-er utan bara ett spån bakåt för att eventuellt ta sig framåt. 
Alltså ett slags myriadisk tankefång -
ja jävlar i det :-)
Du hängde väl med?
En mångfoting spankulerar omkring
det finns myriader av dem
rent symbolisk alltså

(Tavlan är målad i akryl och heter Mångfoting, målad av Klara Ovidia)

21 kommentarer:

  1. Här fick jag mig till livs en myriad av förklaringar av ordet. Underbart, Tove! Många ord använder man utan att reflektera över dem, men så mycket spännande det går att hitta när man letar efter bakgrunden till det hela. Man dirigeras hit och dit och hjärnan har ibland svårt att ta till sig allt. Det blir en myriad av vetande, där man kan plocka ut det man vill (försöka) komma ihåg. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så är det Gunnel! Leta upp blir en fin resa:-) och försöka komma i håg :-)
      Kram

      Radera
  2. Mycket bra myriadiskt inlägg! Och mångfotingen passar fint. Själv trodde jag att myriader handlade om myror...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!H Jo, då myror i huvet :-)

      Radera
  3. Jag gillar ditt myriadiska tankefång. Du har sannerligen fångat mycket och inte bara mångfotingar som Klara Ovidia har målat. Jag googlade också och hittade liknande historik och funderar just nu hela mitt huvud runt vad i all världen jag ska skriva om ordet myriad. Klurigt men allt brukar som sagt lösa sig på något sätt. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin!
      Det är roligt att söka upp och oroligt en tid då det blir så mycket en finner :-)
      Du får ihop det <3

      Radera
  4. Älskar din myriad-tavla! Undrar hur ni gör ni tavelmålare, som målar abstrakt, hur vet man att en tavla är färdig? Jag skulle nog myriader gånger vara där o tafsa lite till. Några penseldrag, någon färg, osv. Jag tycker det är en verklig konst att veta när man skapat klart! Underbara myriadvarningar här i din blogg, bättre än Wiki Pedia! Goder afton i residenset

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Tove för dina tankar kring "myriader" . Vilket jobb du har lagt ner och nu delar du så fint med dig av detta. Jag läser och jag försöker hänga med i tankegångarna.
      Din "myriadtavla" är så häftig och visar en hel del på dina funderingar kring ordet.
      Stor kram!

      Radera
    2. Svar till Paula:
      Tack!
      Ja, när blir en abstrakt tavla färdig? Och när börjar den? Nej jag ska inte krångla till det :-) Mina blir färdiga då jag inte längre känner glädje och lust, men den kan senare få komma fram igen så jaa ... aldrig färdiga egentligen :-)en avslutar! God morgon till pörtet!

      Radera
    3. Svar till Ditte:
      Tack!
      Vad roligt att du hänger med i myriadsvängarna :-)
      Tavlan kom upp i huvudet då jag såg rubriken!
      Stor kram!

      Radera
  5. Visst hängde jag med och till god hjälp var verkligen din tavla så den var ingen tavla :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hi hi - så roligt få sällskap i myriaden och en humorissit kommentar om tavlan :-) Me like!
      Kram

      Radera
  6. En myriad av myriadtankar ... ojojoj, vad du jobbat med detta spännande tema som verkligen sätter myror i huvudet! Tack Tove för ett underbart inlägg! Verkligen passande med din fina Myriapoda - underbar!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. :-) Jo nog small det till i myriaderna ... men det var roligt göra :-) Myriapoda läggs till nya veta!!
      Kram

      Radera
  7. Nu satte du myror i huvudet på mig, eller "myror i rader"
    Det är allt min trötthjärna kunde få in!
    ,-)))))
    Hjärnan sa tvärstopp,
    Din tavla var desto läckrare ,-)))
    En härlig Fredag till dig!
    KRAM Primrose ,-))

    SvaraRadera
  8. Myror i rader håller gott och väl! Roligt du gillar tavlan :-)
    Härlig fredag till dig med!
    Kram

    SvaraRadera
  9. Undrar om det fanns myror 2000 år f.kr. Myriader fanns uppenbarligen...Intressant ord som tål att granskas närmare...jag tror att jag har hört ordet i samband med flertal..Nu blir jag nyfiken på att kolla upp ordet närmare, så tack för inspiration.

    Ha en fin helg!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bjuder så gärna Christina :-)
      Kram

      Radera
  10. Det myriadmyllrar tydligen i din hjärna när du spånar, Tove! Roligt att försöka följa och se var du hamnar, haha. Och tavlan är förstås jättehäftig!
    Kram

    SvaraRadera
  11. Jo du här myllrar myriader fritt :-)
    Tack!

    SvaraRadera

Vaskebrett, sprettrumpe og puppeholder

I dag blir det rent kroppsligt här ifrån residenset. Som norska i grunden roar jag mig med språket, dialekter och betydelse. Norkskans vas...