tisdag 21 november 2017

Bagatell

En bagatell, alltså ordet bagatell, tillhör ordklassen Substantiv. På norska säger en det en kan sätta en, ei eller ett framför, är alltså ett substantiv.
Vilket då på svenska rakt överförd är det samma som en bagatell
Böjningsformerna är ett lustigt fenomen och rent av ingen bagatell.

Böjningar av bagatell                   Singular                                           Plural
Utrum                                Obestämd       Bestämd                 Obestämd       Bestämd
Nominativ                          bagatell          bagatellen              bagateller       bagatellerna
Genitiv                               bagatells         bagatellen              bagatellers     bagatellernas

Denna uppställning fann jag på wiktionary.org

För att komma  komma ihåg dessa böjningsformer så kan en göra sig en liten komihågare.
Utrum - tänk på uterum
Nominativ - tänk på nominering
Genitiv - tänk  på genuin

Genitiv, singular obestämd bagatells ..
Den böjningsformen kände jag inte till, men jag förklarar den med Nominativ obestämd plural bagateller.

Om vi tittar på betydelsen av bagatell enligt wiktionary.org
1) fråga som inte anses vara särskilt viktig
Synonymer: petitess, småsak:
Sammansättningar: bagatellartad
2) trivial (enkel) uppgift
Det var en ren bagatell att lösa uppgifterna?

Således noterar jag mig att ordet bagatell är alltså en bagatell, men böjningsformerna är inte lika bagatellartade.
En baggis alltså.

Låt oss ta en runda på synomer.se
Bara så där lite bagatellartad, när vi liks är igång - liks är skellefteåisk, bonnska vilket troligen är ett ord för dialekt - och kan kanske översättas med liksom, eller när vi ändå är i gång, som en bagatell ...
småsak
struntsak, strunt
lappri - som betyder just struntsak
futilitet - som betyder just bagatell, futtighet, vilket i sig inte är obetydligt (min kommentar)
bisak - något som är mindre viktigt - alltså ännu en bagatell (min kommentar) fast det inom parentes står i ett visst sammanhang. Futtigt eller hur?
Motsatsordet till bisak är ... javisst, huvudsaken!
Huvudsaken i detta kåseri är bagatellerna.
Nästa synonymord är obetydligt - är det möjligt?
Känns som oviktig sak.
Men så kommer det ett riktigt roligt synonymord:
Nullitet minsann :-) vilket ger oss följande ord för att förstå:
Betydelselöshet; helt betydelselös person; till slut står det: (juridisk term) rättshandling som inte är giltig - men hur mycket eller många bagatells gömmer sig här? Kommer osökt in på ordet en nolla.
Petitess, barnlek, enkel match.

Ordleken i parti och minut har taget mig mer än 2 timmar att få ihop, hjärngympan leve vidare -minsann ingen bagatell.
Men fröjdar mig gör jag :-)
När bagatellerna hoper sig är de inte längre bagateller!

Tack läsarn om du taget dig ändå hit ner :-)


Livslinjers reflektioner med filosofiska dropp

Copyright Husfrun i residenset 

4 kommentarer:

  1. Det var då ingen bagatell detta! Jag älskar din ordlekar - ja det vet du ju redan :)
    Kram

    SvaraRadera
  2. Å tusen tack Anki - jag älskar att du älskar :-)
    Kram

    SvaraRadera
  3. Nu har jag läst, fnissat och läst igen.En härlig lek med ord och dess betydelse. Och i olika sammanhang.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  4. Fniss till texten gillas:-)
    Stor kram!

    SvaraRadera

Nobel nåbel helg

Jag satt med filtvirken som jag fick lägga i från mig då intresset på skärmen fångade in mig. Det blev inte många varv kan jag säga. Nobel...