söndag 19 november 2017

Det eviga ögonblicket - självbild

Fota är otroligt roligt. En ser minst två gånger.
Därefter kan jag redigera och skapa nya bilder för ögats fröjd och allt därtill hörande.
Alla bilder redigeras inte. De som i sig tydligt talar, som barnbarnen, familjen och vännerna.

Den här bilden är tagen av mig själv, en så kallad selfie.
Självbild. 


Om denna bild inte ljuger - det sägs att bilder gör det - så är det alltså jag. Jag ser sur och näbbgeddig ut.
Eller kan jag ro mig i land med att jag är koncentrerad på en uppgift, fokuserad och målinriktad?
Den inre självbilden är naturligt svårfotograferad.
Här blir orden och känslan helt nödvändiga för att beskriva.
Ibland får den självbilden sig en törn.
Såna ögonblick vill en inte ha för evigt.
Men vi kan inte vara de förutan heller ...
Vi behöver revidera vår utgåva och till det är törnar helt utomordentliga. Förs kliar det och sen svider det. Därefter inträder en helt underbar bild ... hm?
Självkännedomen är närmast i släkt med självbilden, självförtroendet och självkänslan - som  sig kan utesluta varandra tidvis.
Tänk så mycket själv- ord det finns i en människa
Alldeles själv-klart är det inte.


Självbilden är ibland som en kvist, bräcklig. När den blir en gren blir den stadigare. Nya skott kommer till, tack för det annars skulle stagnationen bli det eviga ögonblicket.
Inge vidare.

Livslinjers reflektioner med filosofiska dropp

Copyright Husfrun i residenset

2 kommentarer:

  1. Visst är det roligt att fotografera! Och en bild kan bli till så många. Precis som självbilden - som också kan variera.
    Och att självbilden då och då får sig en törn har vi nog många upplevt. Men vi har ju en yttre bild och den inre och det är inte alltid de stämmer överens. Redigering du vet.
    Självbilden behöver näring för att växa och en gren att stötta upp med kan också underlätta.
    Stor kram!

    SvaraRadera
  2. Redigeringen, ja den är hela tiden där :-)
    Tack för delande v tankarna kring!
    Stor kram!

    SvaraRadera

Nobel nåbel helg

Jag satt med filtvirken som jag fick lägga i från mig då intresset på skärmen fångade in mig. Det blev inte många varv kan jag säga. Nobel...