lördag 11 november 2017

Husfruns textluster o andra luster

Skrivandet är ett sätt att leva!
Nu när jag avlsutat mitt bloggskrivande och läsande så ska jag hitta nya vägar.
Inget bok än, bara löst spontant uppkomna textluster o andra luster.
Enkelt nog.

Varför  vill jag då skriva publikt?
Jämför med texter i byrålådan!

Cirklat kring en ny egen hemsida igen.
Har testat och hamnade tillbaks här.
Kollar in några skrivarsidor om det skulle vara något för mig.
Första mitt öga ser är  meningen "11 misstag du inte ska göra när du skriver prosa"!
Nämen - börja med misstagen?
En präktig lustdödare!
För vem ska jag skriva så fritt från misstag?
På 8 veckor kunde jag få lära mig skriva noveller, på 7 veckor dikter.

Nu har jag ju redan skrivit noveller/berättelser och dikter utan "utbildning".
Hur en än gör så är det läsaren som avgör.
Det är inte min sida av saken.
Liksom. Typ. Således. Så att.
Det är skrivet som är min sida av saken.
Där glädjen över ordens underbara värld får florera i en salig röra med tankar och känslor.
Sätta samman och dra i från.
Så med målningen också.
Jag är konstnären, men betraktaren äger rätten att avgöra om det är konst.
När jag fotar är det jag som knäpper och redigerar. Alltså  fotografen.
Lägg gärna till amatörperspektivet ....

Ett erbjudande om att skapa ett författarforum fanns också.
Om definitionen på en författare är den som skriver spontana texter, möjligen laborera fram en sammanhängande berättelse till en roman, dikta poesi ur hörn och vrår, ja då är jag ju en författare. Det är ju jag som författar! Poet.
För-fattar. Po-etisk.

Och en plattform har jag ju redan - Blogg&Blandat. Jag döper bara om den och kör iväg.
Enkelt eller hur?
En kan ta den den lätta varianten - den kan bli svår nog :-)
Lättförfattare och lättkonstnär!
Hur svårt kan det vara?
Kåseriska texter attraherar mig!

Livslinjers reflektioner med filosofiska dropp.

Copyright Husfrun i Residenset :-)

11 kommentarer:

  1. Aha! Bra, att du inte skriver för byrålådan, bara. Så gjorde jag en gång i tiden.

    Ska bli spännande att följa husfrun här.
    Lycka till
    Denna dag, 171111. Kram 💚

    SvaraRadera
  2. I byrålådan ska man bara ha karlar, det vet du väl? Så fram i ljuset med det du skriver skriver. Jag längtar efter att få läsa. Kram och ha en riktigt bra helg.

    SvaraRadera
  3. Klokt val och jag ser fram emot att ta del av dina ord!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Ska bli spännande att läsa vad du har skrivit så småningom. Trodde väl inte att du kunde avhålla dig från dina bloggvänner någon längre tid...
    Kram

    SvaraRadera
  5. Skrivandet är ett sätt att leva! Du har så rätt och jag kan inte låta bli att humma instämmande. Vad vore livet om en inte fick skriva? Skriva bör man annars dör man... det är vad jag känner. Bättre att skriva som man vill och när man vill än att vara alla råd till lags...Jag följer gärna med på din nya skrivarresa här på bloggen :)

    Ha det gott och njut av helgen!
    Kram Christina

    SvaraRadera
  6. Så härligt att du är tillbaka och att du skriver så att vi andra får läsa. Kram

    SvaraRadera
  7. Du fortsätter här alltså, är otroligt vimsig just nu har varit så mycket för du slutar väl inte!?!?
    Kul att du ska ge ut böcker ,-))
    Kurser........jag tror att det är bäst att skriva som man känner, de böckerna gillar jag bäst ,-))
    Lycka Till!
    Ha det jättefint KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  8. Underbart att få ta del av tycke och tankar hos en sann konstnärssjäl. Du får mig att landa tryggt i klokheter.
    Glad blir jag av att finna dig här.
    Så en glad kram till dig Tove!

    SvaraRadera
  9. Härligt, Tove! Så glad jag blir! För skrivandet är viktigt och du har så mycket att förmedla. Jga har saknat dig så- Och nu är du tillbaka. Lycka för mig och andra.
    Stor kram - "söstra mi".

    SvaraRadera
  10. Sällar mig till kommentarerna ovan, och säger HÄRLIGT att ha dig här! Bra med en plattform där man kan landa med sitt skapande.
    Har lagt till dig i min länklista igen, du hade försvunnit, oturligt nog!
    Kramar!
    Karin

    SvaraRadera

Vaskebrett, sprettrumpe og puppeholder

I dag blir det rent kroppsligt här ifrån residenset. Som norska i grunden roar jag mig med språket, dialekter och betydelse. Norkskans vas...