fredag 17 november 2017

Sambulansen - en del av resebranchen

Full buss.
Någon reser utan skor, andra har skorna i handen. Gipsade, lindade och amputerade.
Flera omplåstrade, några nystrålade, nyopereade och några under annan behandling.
Några har fått ett sämre besked, utsikterna är små.
Ett livsöde på alla platser.
"Barfota utan strumpor och skor vill jag dansa med dig"

Några ligger på bår och övervakas. Transport mellan två sjukhus.
Är bussen full nyttjas taxi. Även i en taxi kan en bår användas.
Kallas bårbil.
Dessa chaufförer har ett jobb att leta upp och placera patienterna i sina bilar
Resetjänst kallas verksamheten och är till för sjukresor.
Sjuka på resa.
Vårdande instans står för beställningen av tur och retur.
En verkligt sjuk resa.

Trygghet för den sjuka.
Servicen är bra.
Trygg och väl rattande chaufför som jag tror själv har legat på bår, så smidigt han för bussen genom trafiken,
Mjukt in i kurvorna och lång framförhållning i sitt körande.

Sjuksystern, som är en bror, har sin egen kupé längst bak, nära vård och hög tillgänglighet!
Värden som sköter logistiken är också högst tillgänglig. Beställer transportörer som ser till att patienterna kommer på rätt plats.
Serverar kaffe och delar ut en spypåse om det behövs.
Ger stöd i och ur bussen, hissrampens fördelar och nackdelar, lugnande bemötande, men också bestämda.
Tålamod och empati alla dagar i veckan!
Ansvar!

Allt har sin tid sägs det  - sambulansen har en avgångstid och en ankomsttid.
Från punkt A till B.
I alla väder!
Samhällsnyttan tillgodoses också.
Rullan går.

Livslinjers reflektioner med filosofiska dropp.

Copyright  Husfrun i residenset :-)

2 kommentarer:

  1. Barfota utan strumpor och skor. Har tänkt mycket på den meningen. För om en är barfota så har en ju inga strumpor och skor.
    Dina filosofiska tankar går under huden på mig och jag försöker hänga med i tankegångarna. Tror jag lyckas. I alla fall delvis.
    Och visst finns Sambulansen där och rycker in. Även på de mest oväntade ställen. Vilken tur att den finns.

    SvaraRadera
  2. :-) barfota jaa ...
    Roligt att du hänger med om än delvis - det är finemang det med.
    Så kommer det efterhand som tiden går kanske en "polletten ramlade ner-upplevelse" :-)
    Det skrivna lagras i omedvetet och dyker upp medvetet när en minst anar det :-)
    Stor kram!

    SvaraRadera

Nobel nåbel helg

Jag satt med filtvirken som jag fick lägga i från mig då intresset på skärmen fångade in mig. Det blev inte många varv kan jag säga. Nobel...