onsdag 15 november 2017

Slumpens tillfällighet

Vad är konst?
En fråga.
Ett ord.
Ett sätt att tänka.
Vem bryr sig?

Vad är kreativitet?
Att få syn på det en redan ser.

När kan en kalla sig konstnär?
Från och med torsdag.

Ernst Billgrens böcker Vad är konst och Vad är konst 11 kom jag över helt tillfälligt, som av en slump ni vet. När slumpen och tillfälligheten är intagen lägger en gärna till att det finns en mening i detta.
För mig blev just dessa frågor svars ett slags frigörande hipp hipp för mig och mina "färgkludderier".
Billgren har ett kort och ett långt svar på alla frågorna. Just här valde jag de korta.

Vem frågar och vem ger svaren?
Jag målar.
Naturligtvis är jag mer än nyfiken på frågorna, andra frågor, på konsthistorien, tiderna med epoker och vem är konstvetaren?
Det finns ju en hel uppsjö av föreställningar, konstkritiker, skolor, tekniker, färglära osv.

Jag gör som när jag skriver - jag skriver och när jag målar så målar jag.
Nu kan en ju tänka att konsthistorien, begreppsbilden samt indelningen av bra och  eller dåligt är helt onödigt.
En är hur som en liten kugge i sammanhangen ....
Varken större eller mindre.
En är!

Och här kommer paradoxen in som med så mycket annat i livet.
Hela livet är en paradox,  knäcker en en kod  så får en strax knäcka en ny .... vi ska ha, men vi ska inte ha heller.
Tänker osökt på normer och struktur som vi bör ha i våra liv. De som inga normer har kan få hjälp att  bli norm-ala. Då gör det gott.
Gör det?
När en så lärt sig det norm-ativa och uppfylld kraven på att vara en lyckad människa så kommer önskanom att bryta normen och bli lycklig ändå.
Inte göra det värre en så.




     
Dessa bilder  är inga tavlor
 - det är färgsöl som sprätte på torkställningen som vid tillfället var utan kläder på tork
när jag stod ute och målade en tavla.
Formationen kom fram då jag kom nära av misstag och färgerna ströks ut.
Det gör görgött när en tavla inte blir huvudsaken fast jag trodde det, utan kameran får spela en roll.
Slumpens tillfällighet  ...

¤¤¤¤¤¤¤¤


Livslinjers reflektion med filosofiska dropp

Copyright Husfrun i residenset :-)

11 kommentarer:

  1. Så var det ju det där med slump också. Är slumpen en slump? Det var frågan det..;) säger Karin.
    Jag njuter av dina texter Tove! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Är slumpen en slump - ja det är frågan det :-)
      Tack så mycket pettas, jag njuter det du njuter<3

      Radera
  2. Slumpen? Vad är det? Tänker lite som Pettas här och som du Tove. Var det en slump att vi möttes eller var dte menat så. Egentligen inte vktigt. För det viktiga var att vi möttes du och jag.
    Njuter som vanligt av att läsa din text och Ernst Billgrens bok ska jag titta efter. Gillar tanken med korta och långa svar. Ohc jag gillar Erns Billgren.
    Stor kram "söstra mi".

    SvaraRadera
    Svar
    1. Slumpens mening vill jag ha det till Ditte söstra mi!
      Billgren är intressant!
      Stor kram!

      Radera
  3. Intressanta frågor du behandlar.
    För den slumpen eller den tillfälligheten!
    Var det en slump att jag blev just jag, jag kunde ju ha blivit en annan, men då hade jag inte skrivit här.
    Var det en slump att jag "stötte på" din blogg en gång?

    Dina texter och målningar lämnar avtryck, och här kommer varm kram 💚

    SvaraRadera
    Svar
    1. En kan ju undra :-)
      Slumpen ger mening som att vi träffades i blogglandia!
      vad fint å läsa din kommentar!
      Varm kram
      <3

      Radera
  4. Slump eller öde? Intressanta frågor minst sagt och några svar får vi väl kanske inte... En vacker slump på torkställningen!

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi får leva med en del obesvarat jaa :-)
      Kram

      Radera
  5. Gillar din utsmetade kladdklick ,-)) Blev till en underbar fjäder i mina ögon!

    Slump eller öde..... spelar ingen roll när jag kan kalla "mig" konstnär på Torsdag ,-)))))

    Jag önskar bara att jag gillat att måla lite tidigare för då hade jag gått på konstskola, men helt utan betydelse vem är var?!
    Jo man är det man "gör" ,-)
    Eller så är jag en "kost(ig)när.
    Det spelar ingen roll, jag sätter ut målningar överallt ,-)
    Ha det jättefint
    KRAM Primrose ,-)
    Jag tycker det är SÅ synd att jag glömt hur jag kommer in på min konstblogg?! ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusen tack konsthjärtat rosa flugan!
      Gillar din jo man är det man gör ... bra att vara lite konst-ig, <3
      Njut av ditt måleri - konstskolan väl och bra men du gör det ju bra utan den för du gör det personligt och med träffsäker kraft!
      Prova att söka på din profil på blogger där ska dina bloggar ses.
      Varm kram!

      Radera
    2. JO jag hittar sidan men kan inte logga in! ,-((
      ,-))))

      Radera

Nobel nåbel helg

Jag satt med filtvirken som jag fick lägga i från mig då intresset på skärmen fångade in mig. Det blev inte många varv kan jag säga. Nobel...