söndag 19 november 2017

Vad ska tavlan heta?


Första när jag målade så förekom inga titlar. Jag tyckte det var onödigt. Så gick jag mer och mer på utställningar och fick till mig att en tavla med titel, nummer och pris därtill var utomordentlig smart för betraktaren och inte minst eventuell köpare.

Jag ställer mig frågan: Behöver en abstrakt tavla en titel?
Svar: Nej, kanske, ja varför inte?
På mitt Instagramkonto klaraovidia har jag ställt frågan och ibland får jag spontana svar vad mina vänner betraktarna ser i i tavlan. Vad jag själv sett är egentligen helt oväsentligt.
När jag målar så är min tankegång helt fri. Jag skissar inte alls utan tavlan blir till i nuet. Många nu i en tavla!!

Om hela min skaparproduktion med efterföljande skulle heta NU samt nummer så tror jag heller på Utan titel.
Onumrerat.

Men,  så är det ju så spännande att sätta en titel. Min vana trogen så kommer det spontant. Hur många titlar har inte bytts ut eftersom jag hela tiden lätt fångar upp dem?
Att andra ska se det samma är inte tanken.
Jag blir lyckliggladnöjd när  upplevaren betraktar och delger mig eller andra det den ser. Ibland blir det möte i samma syn. ibland en helt ny syn på saken. 

På så sätt är det underbart att vara abstrakt konstnär!

Ibland dyker frågan upp om målaren målar sitt inre, att det liksom är en terapeutisk nödvändighet, en möjlighet.
Det som finns i bilden är av ens inre?
Om detta speglar mitt inre  - vilket det gott kan göra - så finns  det gott om svarta vägar och ett kaos av kringelkrokar
med ljuset som vägledning ...
Men helt hopplös är den ändå inte ...
Vad ska tavlan heta?
Utan titel? Med titel? Fri titel?
Öppen port
Porten
Öppna portar
 Alla betraktare vet att en tavla gott kan ska ses på håll. När jag gick en bit ifrån såg jag portarna.
Här på bilden ses en .. eller?
Blåfrusen isbjörn
Blå elefant på isen
Förfrusen elefant
Visst är det underbart och skönt förvillande problematisk med mångfalden av titlar -
som inleder en dialog om vad vi ser och att vi möts i det?
 
Min sommartavla på balkongen
Livslinjers reflektioner med filosofiska dropp

Copyright Husfrun i residenset

14 kommentarer:

  1. Urläcker sommartavla. Jag kan förstå din ovilja att namnge dina tavlor, för då associerar ju betraktaren motivet till namnet och det kan blir knasigt när man inte alls ser samma sak. Ha en skön söndagskväll, jag behövde lite färg i mitt liv och det fick jag här, tack och kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst kan det bli knasigt:-) och roligt då och då också :-)
      Härlig att en tur inom residenset gav dig färgen att glädjas åt, tack o kram!

      Radera
  2. Fri titel tycker jag, ,-))
    Så läcker.
    Jag har inga titlar på mina....men ställer ju heller inte ut.
    Titel är kul.
    Men ibland behövs kanske ingen titel, isbjörnen är läcker, men bli inte besviken jag bara älskar "elefanten" tyvärr ser jag bara en elefant! Men den är urläcker! ,-))
    Härliga tavlor.
    Ha det kanon fria konstnärssjäl!
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Fri titel! Ställ ut du med!
      Elefant eller isbjörn ... betraktarens val :-)
      Tack konstnärsvän för besöket!
      Stor kram!

      Radera
    2. Så härlig är den, störtskön! ,-)

      Radera
  3. Jag ser inte alltid samma som konstnären, så jag vill gärna själv döpa den tavlan jag köper. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Finemang, det är ju det bästa som finns när betraktaren själv ser :-) Då har konstnären gjort sitt!
      Kram o tack för titten in!

      Radera
  4. Sommartavlan är helt ljuvlig! Blå isbjörn ... min association är blå mammut... ganska lik din med blå elefant.
    Läckra tavlor!
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tar in blå mammuten :-) utan minsta tvekan - helt underbart Anki!
      Tack för titten in med kram!

      Radera
  5. Sommartavlan är alldeles fantastisk tycker jag. När det gäller den tredje så tänkte jag också på mammut. Den första är lite svårare men jag tycker mig ana ett ansikte i mitten. Men som vanligt så ligger allt i betraktarens ögon!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Son vanligt allt ligger i betraktarens ögon :-) så är det :-)
      Tack för titten in znogge!
      kram

      Radera
  6. Namn på tavlor är klurigt och knepigt för en ser så olika saker och de kan ändras beroende på sinnesstämningen.
    Nr 1. Vad händer? (Ja, det kan vara mycket...)
    Nr2. Vad döljer sig bakom porten? (Jodå , jag ser porten)
    Nr3. Vilsen elefant. (En elefant som bytt ut savannen mot is av misstag.)
    Nr 4. "Min favorit"

    Stor kram söstra mi.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Milde tid så härligt betraktaren! Konstnären fröjdas över din upplevelse!
      Tack söstra mi med stor kram!

      Radera

Nobel nåbel helg

Jag satt med filtvirken som jag fick lägga i från mig då intresset på skärmen fångade in mig. Det blev inte många varv kan jag säga. Nobel...