tisdag 5 december 2017

Filtvirk &Vinter i P1


Julklappar tar aldrig upp så stor tid hos mig nu för tiden, men jag har ett uppdrag att virka filtar till mina barnbarns kusiner, två småtjejer som fick välja sina färger. Uppdraget kom då mina barnbarn fick sina filtar.

Då en sitter där i virkvrån så är det utmärkt att ställa in Vinter i P1 på datorn.
Sara Danius, som medverkade i Min sanning i går söndag i Svt 2 är en kvinna jag gärna lyssnar på.
Hon är inte bara cool i sina kreationer på  Nobelfesten, hon är kunnig och fri i sitt sätt att vara.
Saklig.
Hon talade om sin cancersjukdom. Hon gör det på ett sätt som ger mig tillförsikt.  Inte sentimentalt eller överdrivet utan som det var för henne och hur cancervården, bröstcancervården, har gått framåt.
Bland annat tar hon upp detta att det  uttrycks så ofta när någon dör i cancer så sägs att han eller hon förlorade kampen. Om alla andra sjukdomar sägs det inte så.
Att hon är den första kvinnliga ständiga sekreteraren i Svenska Akademin är helt finemangsfint!
Jag gillar hennes integritet!

En annan röst jag lyssnade på - och mycket gärna gör ofta är Håkan Nessers.
Hans resonemang under tiden han skriver är så livs levande och han är verkligen bra med orden, att påstå dem, men också att ifrågasätta dem. Han till och med skriva i texten: "Varför just detta ordet"?

Som tredje röst denna virkningsfyllda eftermiddag blev det Lars Lerins.
Han är för mig  en målande gåva från skog och mark och himmelen må ge honom ro - Brassemannen i hans liv ger honom glitter och fest.
Så blir kärlek till också.
Lars har en förmåga att också han säger saker, ifrågasätter samtidigt som han traskar vidare.
Inte vilket trask som helst kan en säga.
Hans senaste bok Och fågeln flög fritt för att upptäcka sin bur där Carl Larsson får vara med är naturligtvis SÅ Lerinsk.

På sista varvet med det rosa på filt nummer två kom jag fram till att det blev en fin drivande praktisk, intellektuell motion för hjärnan och känslomässig småkulturell bra eftermiddag!
Varv på varv
Att virka filtar och lyssna på Vinterprat i P1eller inte - det  är frågan det ...

Livslinjers reflektioner med filosofiska dropp 

Copyright Husfrun i residenset

18 kommentarer:

  1. Det andas en sån ro och förnöjsamhet när du beskriver hur du virkar medan du lyssnar på P1...precis som kvinnorna gjorde i gamla tider. Jag tror inte det var lika vanligt att män handarbetade på den tiden som det är idag. Sånt här borde vi syssla mycket mer med. Då hade alla säkerligen mått betydligt mycket bättre både till kropp och själ. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag delar dina tankar fullt ut, rogivande och lärorikt god själspåfyllnad gör gott!
      Kram

      Radera
  2. ... och vilket prat man ska välja; sommar eller vinter - där finns många väl värda att lyssna till, både en och två gånger.
    Härligt att titta in till dig Tove. Hoppas att du har sköna dagar i advent.
    Varm kram från Mia

    SvaraRadera
    Svar
    1. Många väl värd att lyssna på verkligen till nytta och nöje. Så glad du tittar in Mia!
      Varma kramar!

      Radera
  3. Något växer fram i dina händer och i din hjärna, med influenser från olika håll. Det är nyttigt att hantverka, handarbeta. Rofyllt dessutom och så småningom kan två andra varelser värma sig med dina tankefiltar.
    Själv håller jag på att sticka en filt åt min dotter...lappar i olika färger. Den ska bli klar till i början av mars, har jag tänkt. Annars får det bli julklapp till nästa jul. <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis så är det Karin!!
      Filtstick är också fint och filtar värmer två gånger, under tillverkning och sedan då någon drar den över sig
      Blir det inte till mars så blir det julklapp <3





      Radera
  4. Så rofyllt. Jag kan liksom se dig sitta ädr och virka och lyssna. Sara Danius tycker jag om och det var ett tag sedan jag hörde henne tala i vinter/sommarprogrammet. Men jag minns det och hennes tankar just om sin sjukdom. Jag har laddat ne rmånga av dessa program och lyssnar när jag reser coh ibland när jag är ute och går. Ofta mycket tänkvärt.
    Har nu också sett "Min sanning" men Sara Danius och det var också väldigt bra.
    Lars Lerin hälsade jag på i söndags och det är ju en annan av våra favoriter. Sprider sådan glädje och med tänkvärda budskap.
    Håkan Nesser får jag "titta mer" på. Har ju läst flera av hans böcker dock...
    Stor kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. ja, visst kan du se mig i soffan där i residenset :-)Det är fin lyssning som berikar!
      Vi möts i dem alla <3
      Stor kram!

      Radera
  5. Intressanta röster att lyssna till under kreativiteten. Tyvärr kan jag inte virka själv. Har aldrig lärt mig det men vet inte varför. Sticka däremot...

    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkligen röstrikt znogge!
      Sticka går också an :-)
      Kram

      Radera
  6. Vad flitig du är. Ni kvinnor kan göra så mycket samtidigt. :)
    Kram från en som gillar Håkan Nesser skarpt

    SvaraRadera
    Svar
    1. hi hi ibland går det bra att göra två saker samtidigt ja :-)
      Kul du gillar Nesser också, då har vi det gemensamt.
      Kram o tack för titten in!

      Radera
  7. Trodde du hade slutat med bloggandet. Då får du vara välkommen tillbaka.
    Såg också Sara Danius som gjorde ett starkt intryck även på mig. Integritet var ordet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men så roligt att du tittar in :-) Danius har vi då gemensamt. Jag har fortsatt att skriva här på sidan och gettden ett nytt namn.
      Läser sällan bloggar numera. Men skriva vill jag ju :-)

      Radera
  8. Är dålig på att lyssna på radio, men ring p1 lyssnar jag på.
    Har missat den kvinnan Sara Danius, men det verkar vara en klok kvinna.
    Att berätta om sina upplevelser att sprida hopp låter bra, vet många som blivit friska. Att tala om hopp är bra när det gäller allt.
    Likadant med Nesser, läser böcker men lyssnat har jag aldrig.
    Har säkert missat mycket.
    Mysigt att få i uppdrag att virka filtar ,-)
    Min hjärna är fortfarande i sin position "baklås" känns lite jobbigt när jag får läsa om o om igen ,-)))
    Ha det jättefint
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  9. Hjärna i baklås er slitigt, så är det för mig med i bland -du är en pärla ändå!
    Filtvirken är kul ett härligt skapande :-)
    Tack för att du tog dig tid och titta in!
    Kram

    SvaraRadera

Nobel nåbel helg

Jag satt med filtvirken som jag fick lägga i från mig då intresset på skärmen fångade in mig. Det blev inte många varv kan jag säga. Nobel...