söndag 3 december 2017

Söndagspredikan - oss

Kära läsare, tittainnare och andra som sveper förbi mina sidor.
Fortfarande i sovdräkten, en extra kopp kaffe och redo att samla ner tankar i skrift.
Just nu är jag som förblindat för solen som skiner in genom rumsfönstret, speglar sig i köksfönstret som jag kan se från skrivsoffan: tre fantastiska solar solar sig på grannhusets tak.

Gula  fläckar dansar på tangentbord och i texten.
Alltså ser denna söndag ljus ut.
Det är ju en ljus söndag, första advent.
Jag ska se till att få upp staken, den elekretiska och den som är oelekretisk.

Kära med-människor!
Alla dessa sekunder som vi samlar på oss år för år.
Alla dessa medmänniskor som inte längre finns med oss.
Alla oss som finns med oss.
Obemärkt glider händelser förbi för var och en av oss - inom oss och för en tid tror vi oss vara så ensamma och alena om händelsen stannar till och vi inte tar oss vidare.
Vad vi än tror eller inte tror är vi de personer vi är - tillhörighet synlig eller osynlig.

Jag håller mina händer om osynliga händer och  tänker att också det lilla i det dolda finns kärlekens labyrinter i tankens godhet.
När jag möter någon på promenaden hälsar jag, det har jag märkt ger god effekt.
Som ringar på vattnet. Som solen som solar sig på grannhusets tak.
Att ha god fart - framfart. 
Om än sakta i sekunderna ...
God söndag och en fin första advent!

Livslinjers reflektioner med filosofiska dropp

Copyright Husfrun i residenset

10 kommentarer:

  1. Vi är de vi är och så är det. Så sant! Och jag tror att ett öppet sinne kan tillföra godhet.Att både ha fart och sakta ner kräver "sitt" men tanken lockar mig.
    Stor kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi är de vi är och det öppna sinnet tillför godhet javisst <3
      Tankarna möts i dettta!
      Stor kram!

      Radera
  2. Filosofisk och fint skrivet! Ja, tänk så många möten och så mycket liv vi har att hantera dagligen.

    Hoppas att du har en fin adventshelg!
    Kram Christina

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack min vän! Många möten och liv, egna och andras <3
      Min första advent blev fin och stillsam.
      Stor kram!

      Radera
  3. Jag tycker om dina ord om händer som håller om osynliga händer. Underbart! <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack <3!
      Ibland finner orden själv sin plats i sammanhanget.

      Radera
  4. Lycka till med utställningen. Läste om den på Facebook, men jag kan inte kommentera där. Kram

    SvaraRadera
  5. När jag svarar är det första advent ,-)
    Hälsa på de jag möter gör jag också, det blir de flesta glada av, att synas är att leva ,-)
    Tre solar låter bra, kylig värld behöver mer än 1 sol ,-))
    Ta det lugnt på mornarna är skönt
    Ta hand om dig
    KRAM Primrose ,-)

    SvaraRadera
  6. Tack så mycket för att du tittar in - då blir det en sol till :-)
    Kram

    SvaraRadera

Nobel nåbel helg

Jag satt med filtvirken som jag fick lägga i från mig då intresset på skärmen fångade in mig. Det blev inte många varv kan jag säga. Nobel...